HEJ alla! Ngn sa att det beror på mängden fukt. det stämmer faktiskt. En faktor till är dock mättnadstrycket. Idag e våra hus så täta och rum som badrum så MÅSTE man ångtäta. I gamla hus så "ANDAS" det bättre och funkar därför. Det är dock TAKET som e det viktigaste - inte väggarna. Väggarna kan tvärtom ha enbart fuktgenomsläppligt vindpapp. Har man dessutom en isolering som andas (typ ekofiber) så kan det gå lika bra. Förstå mig dock rätt - grundregeln är att alltid ha fuktspärr men det har blivit något slags tabu att göra avsteg från detta vilket bör sättas in i sitt sammanhang. Luft med frånluftsvärmepumpsystem e mycket bra komplement. Temperaturskillnaden är A och O. Exempelvis har vissa överisolerat sitt vindsbjälklag så att den befintliga ångskyddade isoleringen som gick längs snedtaket upp i nocken blev för KALL. Då fick man KONDENS på en oventilerad vind. Det påverkade alltså balansen för mycket att tillägsisolera vinden. I ett garage blir det annorlunda.
 
Hej!

Jag har isolerat mitt timrade hus fr. 1875 med 45mm gullfiber på både in och utsida. Jag lade ned mycket jobb på att utreda ångspärren innan jag gjorde detta. Vad jag kom fram till är att det i första hand är konvektion man skall skydda sig emot då ångmotståndet genom gips med spacklade skarvar, tapeter m.m är rätt så stort. Jag rådfrågade kommunens byggnadsingenjörer, en arkitekt samt Svensk Byggtjänst. Samtliga gav mig rådet att använda pappen. I mitt hus är ju samtliga innerväggar intimrade i ytterväggarna vilket gör att det blir skarvar vid varje innervägg samt på en massa andra ställen. Jag vet att ångspärren inte är 100% tät vilket skulle vara mycket svårt att uppnå rent praktiskt. Därför avstod jag plasten, ponera att man får en konvektion vid en läcka i plasten, luften kondenserar på plasten och vattnet rinner iväg längs något plastveck ned till syllen där det börjar växa mumma. På något sätt känns det som om att detta inte händer lika dramatiskt med papp. På kommunen tog man ångspärrens funktion med en nypa salt och sade att i hus med elradiatorer så är plasten rätt så kortlivad bakom radiatorerna ändå, den torkar ut och flagnar till plastmjöl. Och det är ju sällan man hör att det rivs några hus pga. detta... (Undrar hur länge plasten sitter kvar runt spotlights i taket??)

Hittade även en artikel hos SP i ämnet:
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/Fukt-mogel/fukt_allmant.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.