Har satt igång och slipat en lackad furutrappa med planslip men det var ju väldigt trögt.

Har ändå kommit en bra bit så känner inte för att lägga över 2000 kr på en lackfräs just nu, har inga fler projekt där vi kommer behöva den.

En batteridriven excenterslip skulle väl kunna vara användbar till mycket dock (har Hitachi och Ryobi-batterier, planslipen/musen är en nätdriven Bosch), men är det stor skillnad på lack en excenterslip äter mot en planslip?
 

Bästa svaret

Nope. Excenterslipens papper sätter igen sig lika fort det också. Att slipa lack är helt enkelt förfärligt :(
 
Hm, undrar om det är värt 400 spänn för att hyra en lackfräs för att ta det sista då. Så djävulskt tråkigt och segt med planslipen.
 
  • Träpanel med gammal lack som behöver fräsas bort, viss tillskrapning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver bara få stegen trärena, resten tänkte jag bara matta upp lite då det ska målas vitt men stegen ska hårdvaxas.
 
400 kr är inte mycket för att bespara sig sorgen av att harva ihjäl sig med slipen. Även din tid måste ju värderas? Några få timmar med fräs, eller avsevärt mer utan den. Jag vet inte exakt hur mycket du har kvar men jag hade lätt hyrt.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Hej.
Hyr en lackfräs, värt varenda krona. Sen blir det enklare att slipa efter fräsningen.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Skulle tro att du inte behöver en lackfräs för det där, därmed inte sagt att det skulle kunna underlätta. Folk har slipat många trappor genom åren utan tillgång till en lackfräs.
Sätter pappret igen med lacken som du försöker slipa loss? Byt i så fall till grövre papper. Man behöver ofta grövre papper än man vill erkänna. Tror jag började med 24 korn när jag slipade gammal lack i min trapp. Nästa sak som kan göra situationen bättre är att ha bra dammutsug. Får du inte bort slipdammet från under slipen kommer du inte slita på lacken i trappan. Har du en dammsugare inkopplad på din slip?
Om de två sakerna inte hjälper så är det inte omöjligt att din slip helt enkelt inte är tillräckligt effektiv till det du försöker använda den till. Olika slipmaskiner är bra på olika saker. Precis som du var inne på så skulle nog en excenterslip vara mer effektiv, men det är stor skillnad på olika slipar i den kategorin också, främst hur mycket de oscillerar och det påverkar hur stor avverkningsförmåga de har.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Temperatur kan påverka också. Oftast effektivare att köra på låg hastighet och ett grovt papper än att stanna och byta papper ;)

Sen kan det vara (väldigt) stor skillnad på papper också...
 
  • Gilla
Bhgyjhg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.