H
Hej alla!

Jag har testat 3 olika jobb sedan jag tog examen inom IT och det känns helt enkelt inte rätt. Att vara stillasittande 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan känns väldigt monotont och tråkigt. Jag finner även yrket oerhört stressigt och känner att min fulla potential inte kommer till användning. Man ser dessutom väldigt lite resultat, vilket jag alltid har gillat att göra.

Därför går jag nu i tankarna om att göra en 180° vändning i livet och söka mig till ett praktiskt yrke. Jag har alltid varit händig av mig och finner oftast sådana uppgifter roligare än uppgifter som kräver mer tankemässig kraft.

Det som lockar mest är att vara snickare och snickra villor och andra mindre hus. Allt från resa husets väggar, snickra tak och kök är lockande. Vad finns det för mer för typiska uppgifter som hussnickare och vad är utmaningarna? Hur är stressnivån, hur flexibel arbetstid är det, hur är lönen, hur ser framtiden ut för snickare, osv.

Tacksam för svar! Sköt om er!
 
Redigerat:
  • Gilla
Sockerhög och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina specifika frågor om hantverkaryrket, men har ändå lite potentiell input vad gäller din situation, som du förstås får sortera helt efter eget tycke.
Det här med att vilja byta karriär från kontorsarbete till ett jobb "med händerna" kan (men inte av nödvändighet) vara ett sätt för kroppen att visa din hjärna signaler på begynnande utmattning eller utbrändhet. Nu finns det givetvis oändliga exempel på folk som sadlat om helt och tyckt att det varit det bästa de gjort i hela sitt liv och du kan förstås mycket väl tillhöra den gruppen:D.
Men i alla fall.
Hade en nära kollega (forskare i läkemedelsbranschen) som sa till sin KBT-terapeut att hon ville bli möbelsnickare för att just kunna jobba med händerna och "koppla bort huvudet". Han gjorde direkt anteckningar av typen "visar klara utmattningssymptom" och sen jobbade de därifrån. Nu är hon bra, men jobbar inom i princip samma gebit som förr. Fast mer tillfreds med sin situation.
Menar inget illa, men det kan vara bra att ta ett par steg tillbaka och se på sin situation lite grann från ovan. Det blir ju "vardag" i alla yrken efterhand och man måste hitta verktyg för att kunna hantera det.

Lycka till:D!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.