Hej

Har köpt nedan gångjärn till en lucka som fälls ner.

Hur mycket än jag läser på instruktionerna (som är gjorda för en arkitektur) så förstår jag inte! Luckan har ett glapp på 1 cm när den är stängd. Men när den är öppen ser det bra ut. Jag kan inte montera luckan närmare ramen för då öppnas den inte... Snälla hjälp
https://www.hafele.se/prod-live/web...nal2020/index.html?startpage=4.261#page_4.261

Stängd lucka med 1 cm glapp markerat med röd cirkel, visar problem med monterade gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn monterat på vit vägg och blå lucka, luckan har glapp vid stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett svart gångjärn monterat på en vit lucka med synligt glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Dum fråga men den måste ställas. Du har alltså provat att korrigera både höjdled och djup sidled? Det går ju skruva den ena skruven så att fästet flyttas utåt. Iofs sitter fästena på sidan så det blir väl sidled, men du kan ju även höja och sänka.
 
  • Stålkonstruktion med justerbara skruvar för höjd och sidledsjustering som är markerad med en vit cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jocke Best skrev:
Dum fråga men den måste ställas. Du har alltså provat att korrigera både höjdled och djup sidled? Det går ju skruva den ena skruven så att fästet flyttas utåt.
Uppskattar alla svar :)! Jag har provat det men kanske gör något fel? Just den skruven korrigerar sidled och skruven bakom för djup. Har provat bägge och just djupled är på "max" eftersom jag korrigerar när luckan är nedfälld och då är den i linje med ramen (går inte att trycka in mer) men så fäller man upp den och då uppstår glappet igen..
 
J
Jag ser det. Jag hade liknande men där satt fästet på botten. Kanske dina hål sitter lite fel haha? Kollat i affären hur mycket glapp det kan få vara som minst? Se hur dom gjort? Vad heter modellen? I värsta fall får man ju justera hålen men på något sätt brukar man själv gjort fel och upptäcker det innan det går så långt.
 
A
Har du provat höja gångjärnet på stommen på vänster sida eller sänka på höger sida,eller både och :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Det var det som var min första dumma fråga, men då var den ju inte så dum :D
 
A
Ser ut som du har borrat grytan alldeles för långt in ifrån kanten. 3-5 mm anger de, därför har du också fått fasa kanten så kraftigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Sidan av en lucka med en röd cirkel som markerar en del nära nedre kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde vi såg luckan framifrån,nu trillade poletten ner att vi ser den från höger sida:oops: då fungerar inte mitt tidigare förslag.
Håller med mowatom,sitter det närmare nedre kanten på luckan blir det bättre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej

Har köpt nedan gångjärn till en lucka som fälls ner.

Hur mycket än jag läser på instruktionerna (som är gjorda för en arkitektur) så förstår jag inte! Luckan har ett glapp på 1 cm när den är stängd. Men när den är öppen ser det bra ut. Jag kan inte montera luckan närmare ramen för då öppnas den inte... Snälla hjälp
[länk]

[bild] [bild] [bild]
Skruvarna som håller gångjärnen i stommen sitter för långt in. De ska skruvas i befintliga hålen som också kan rymma hyllstiften.
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Skruvarna som håller gångjärnen i stommen sitter för långt in. De ska skruvas i befintliga hålen som också kan rymma hyllstiften.
Nja, snarare för långt ut i detta fall. De är gjorda för 37 mm hålrad, stommen ser gammal ut med 28 mm hålrad. Därför skjuter den också ut luckan i stängt läge.
 
Ja det står ju 37mm till hålen i monteringsanvisningen. Kan jag inte misstolkas.
 
mowatom skrev:
Ser ut som du har borrat grytan alldeles för långt in ifrån kanten. 3-5 mm anger de, därför har du också fått fasa kanten så kraftigt.
Tänkte skriva samma sak. Det är där felet ligger.
 
Ola C Ola C skrev:
Tänkte skriva samma sak. Det är där felet ligger.
”Grytan” avgör ju bara hur ”högt” luckan sitter, inte hur långt från stommen.
3-5mm måttet läser jag som det är för en luckfront utan fasad underkant.
Finns tydliga mått i monteringsanvisningen, inte svårare än att läsa den.
Det skall var 37mm från stomkanten till hålen som håller gångjärnet i stommen.
Är det minde så lär luckan sticka ut som på bilderna.
 
A
Det går säkert att justera in luckan tät i dagsläget,problemet är väl att då går inte luckan att öppna pga att nederkanten tar i stommen,därför bör måttet vara 3-5 mm.
(tror jag iaf:))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.