Nyplanterade thujia brabant vid trästaket, nedre grenar brunna, fuktig jord och droppslang synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen planterade thujor med tecken på stress eller chock med bruna grenar vid basen i fuktig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi planterade thujia brabant för snart en vecka sedan. Allt preppat enligt alla rekommendationer med grävt dike, barkmull, ny planteringsjord upplandat med befintlig jord och droppslang.
Nu ser plantorna ut så här i nederkant, inget gulnat i topparna. Jorden är fuktig och har aldrig torkat ur, har kollat med fuktmätare.
Plantorna levererades liggande på pall, krukodlade.
Är det någon fara med dem? Eller har de bara chockats av milöombytet? Något jag behöver göra?
 
Claes Sörmland
Stressade plantor, då är det alltid nytillväxten som drabbas hårdast. Troligen skadades plantorna under transporten. Högsommaren är ingen tid att transportera plantor. Kan lätt blir för varmt i en långtradare. Tranporteras de istället öppet på släp så torkar de ut i vinden.

Man jag gissar att detta inte spelar någon som helst roll när plantorna väl har etablerats.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stressade plantor, då är det alltid nytillväxten som drabbas hårdast. Troligen skadades plantorna under transporten. Högsommaren är ingen tid att transportera plantor. Kan lätt blir för varmt i en långtradare. Tranporteras de istället öppet på släp så torkar de ut i vinden.
Man jag gissar att detta inte spelar någon som helst roll när plantorna väl har etablerats.
Bara att fortsätta ge dem kärlek via droppslangen med andra ord? Inget annat jag kan göra så att det inte förvärras?
 
Claes Sörmland
Najjs Najjs skrev:
Bara att fortsätta ge dem kärlek via droppslangen med andra ord? Inget annat jag kan göra så att det inte förvärras?
Jag tror inte det. Gissningsvis brunar topparna och det blir lite fult så här första året. Men det är inte värre än en lätt beskärning. Blir det värre så får du reklamera plantorna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det. Gissningsvis brunar topparna och det blir lite fult så här första året. Men det är inte värre än en lätt beskärning. Blir det värre så får du reklamera plantorna.
Tack för svar, då håller jag tummarna.
 
Najjs Najjs skrev:
Tack för svar, då håller jag tummarna.
hur gick det sen?
 
De har överlevt vintern. Har rätt nyligen börjat vattna dem och i helgen gav jag dem lite gödning, så vi får väl se om ett tag om de kan bli så där härligt gröna igen som de var när de levererades :D

Malinsken Malinsken skrev:
hur gick det sen?
 
  • Gilla
Malinsken
  • Laddar…
Så här ser de ut nu.
Jag fick rådet att gödsla dem försiktigt efter plantering.
Vattnade långt in på hösten (det var ju milt länge).
Började vattna i april och gödslade försiktigt igen. En halv matsked NPK per planta av nån specialbarrväxtnäring.
Har vattnat 3 ggr/vecka a’ 3 timmar.
Ska gödsla igen i juli.
Alla plantor lever. Två har inte tagit sig riktigt som de andra, jag fick klippa bort en hel del torkat och dött från dem, men de lever.
 
  • Rad av gröna, frodiga växter längs en grusgång med vissa torkade grenar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elina Valtere och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.