För ca tre veckor sedan stödsådde jag ett antal kala fläckar i vår gräsmatta. Fröna var nyköpta och av hyfsad kvalitet (har glömt namnet och slängt kartongen) och jag la på ett lager planteringsjord. Detta har funkat fint tidigare.
Men den här gången gjorde jag en märklig upptäckt när jag kom tillbaka från sommarhuset. Något gräs syntes inte till, däremot dessa hagelliknande, vita korn. Vad kan det vara?
 
  • Gräsmatta med kala fläckar täckta av planteringsjord och vita korn, omgivna av grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handflata som visar tre vita, hagelliknande korn mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser ut som perlit, används ofta som jordförbättring vid kruksådd. Det är inte så att det var en pappatrött dag (ser ett litet barn på din bild) och du tog perlitpåsen istället för gräsfröpåsen från förrådet av misstag?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att det var en pappatrött dag (ser ett litet barn på din bild) och du tog perlitpåsen istället för gräsfröpåsen från förrådet av misstag?
Nej då, fullt så trött var jag inte. Kollade nu för säkerhets skull och det är gott om frön någon centimeter under ytan.
Men håller med om att det ser ut som perlit.
Kan planteringsjorden (köpt på Bauhaus) ha innehållit perlit som sedan lagt sig ovanpå efter några rejäla skyfall?
 
JK64021 JK64021 skrev:
Nej då, fullt så trött var jag inte. Kollade nu för säkerhets skull och det är gott om frön någon centimeter under ytan.
Men håller med om att det ser ut som perlit.
Kan planteringsjorden (köpt på Bauhaus) ha innehållit perlit som sedan lagt sig ovanpå efter några rejäla skyfall?
[QUOTE="JK64021, post: 3789375, member: 356514"
Men håller med om att det ser ut som perlit.
Kan planteringsjorden (köpt på Bauhaus) ha innehållit perlit som sedan lagt sig ovanpå efter några rejäla skyfall?[/QUOTE]
Så var det nog. Det var såjord från Simontorp och de har en variant med perlit.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
JK64021 JK64021 skrev:
Så var det nog. Det var såjord från Simontorp och de har en variant med perlit.
Ja perlit flyter ju!
 
  • Gilla
JK64021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.