Jag är spekulat på att köpa en avstyckad tomt utanför detaljplanlagt område och bygga mig ett hus själv. Ju mer jag kollar ju mer saker är det som ska göras, söka alla möjliga tillstånd, etc. Finns det någon samlad information någonstans där ALLT finns som man behöver och bör göra för att bygga som jag tänkt?

Det som jag tror behöver göras, i lämplig ordning?

*Verifiera att servituten stämmer med mäklarens uppgifter.
*Kontakta miljökontoret för att se om befintligt avlopp är tillräckligt(det finns servitut för inkoppling på grannfastighetens avlopp). Ansöka om tillstånd att koppla in sig? Avgift?
*Kontakta miljökontoret/brunnsborrare om vattenfrågan. Ansökning, avgifter? Pris.
*Begära offert på el från vattenfall(stolpe finns vid tomtgräns).
*Ansöka om förhandsbesket alternativt bygglov(ta reda på vilket som är lämpligast först).
*Vid ansökan om bygglov, skaffa kvalitetsansvarig.
*Vid possitivt bygglov/förhandsbesked, köpa tomten.
 
Köp tomten innan du begär förhandsbesked/bygglov.

Det räcker inte alls med muntligt löfte om tomtköp. Avtal om fast egendom måste (för att betraktas som giltiga enligt jordabalken) vara skriftligt upprättade med ett antal formkrav uppfyllda.

Om du nöjer dig med handslag och hur många som vittnen som helst till muntligt avtal riskerar du ändå att säljaren slingrar sig ur affären eller höjer priset.

Självklart vill du inte stå där med en tomt utan bygglov. För att gardera dig är det lämpligt att ni i avtalet anger som villkor för affären att byggnadsnämnden meddelar positivt förhandsbesked.
 
Visste inte att jag måste äga tomten innan jag begär förhandsbesked.
 
Nej, det måste du inte alls. Det är bara min rekommendation. Det är en fördel för dig att ha köpet säkrat innan du lägger ned pengar och energi på att begära förhandsbesked.
 
Vad är fördelen med att ha köpet säkrat innan jag söker förhandsbesked?

Min far tycker det verkar idioti att köpa en tomt innan man vet om man får bygga på den. Oavsett om det står i köpekontrakt att köpet får hävas om så är fallet. Jag vet själv hur svårt det är att få rätt i tvistemål som kärande.

Jag förlorar hellre 8000 eller vad det kostar med förhandsbesked än att stå med en tomt för över 100 000 som jag inte får bygga på. Även om jag lyckas häva köpet så kan det ta flera år innan allt är klart och jag har pengarna tillbaka.
 
Jag har redan förklarat vad som gäller så tydligt jag kan. Låt mig dessutom ge dig följande fullt tänkbara scenario:

Du har alltså redan kommit överens med köparen att du får köpa tomten för drygt 100 Kkr, utan att underteckna köpeavtal. Antag att du sedan begär och beviljas postitivt förhandsbesked för 8 Kkr. Plötsligt säger säljaren -

- Så trevligt! Men jag har tänkt på saken, och nu säljer jag bara tomten för 200 Kkr. Drygt...

Vad säger DU då?
 
Tomtens pris är 160 kkr. Den har varit ute för försäljning i två år. Den är värd 160 kkr för rätt person under förutsättning att tomten får bebyggas, annars är den värt 0 kr för andra än grannarna.

Skulle det vara möjligt att få ut mer av tomten om förhansbesket finns så skulle nog säljaren redan ha skaffat ett förhandsbesked.

Jag tror jag hellre skulle köpa tomten för 200 kkr om jag visste att jag får bygga på den är 160 kkr utan förhandsbesked. Skulle säljaren mot förmodan begära 200 kkr så skulle jag ju bara kunna säga nej.

Hur som helst, finns en viss poäng i det du säger. Ska höra med mäklaren vad han föreslår. Jag skulle kunna tänka mig ett kontrakt där jag binder mig att köpa tomten om jag får possitivt förhandsbesked. Men betalningen sker inte förrän possitivt förhandsbesked har givits.
 
Man kan villkora köpet med att det annuleras om du inte lyckas få bygglov som du tänkt.
På så sätt är både du och marksäljaren uppbundna gentemot varandra, men om kommunen säger blankt nej så slipper ni gå igenom med lagfarten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.