Hej!
I lägenheten jag hyr så går badrumsfläkten/ventilationen ut i garaget, tycker det verkar lite konstigt.. känns inte som denna fläkten gör så mycket nytta, handdukar torkar jättelångsamt inne i badrummet och det blir hela tiden någon slags röd-rosa beläggning i handfatet och lite i duschen, har googlat lite på detta och förstått att det kan vara nått som heter rödmögel..
Är det någon som vet om det går bra att ha badrumsfläkt som går ut i garaget, eller borde den gå ut utomhus?
 
Är garaget tätt och ingen ventil ut så blir det övertryck där och dåligt med luft kommer att transporteras, se till att det finns utvent.
 
J jonaserik skrev:
Är garaget tätt och ingen ventil ut så blir det övertryck där och dåligt med luft kommer att transporteras, se till att det finns utvent.
Okej, det finns ingen ventil i garaget vad jag kan se. Har fått problem med allergi och jag tror det beror på fukten, lite rädd att det finns mögel.. Hyresvärden ska köpa en luftavfuktare. Tror du det skulle lösa problemet?
 
Det blir inte så mycket fukt i garaget av en sådan ventilation, det som gäller är att fläkten går kontinuerligt på lågt varv och att den luften kan gå ut, finns det ett fönster i garaget så öppna det lite och se vad som händer. En fuktprovare är bra att kolla med, finns någorlunda billiga och skapligt bra.
 
J
Det där lär inte vara godkänt lösning. Vi hade liknande i en lägenhet i min närhet, där var det en Paxfläkt som ledde ut luften ut i en korridor i en källare, utan ventilation, och där löste man det med en installation av en s.k kanalfläkt, med nya rör hela vägen ut, kanske 4 m. Kostar ca 25000 med arbete. Men å andra sidan skulle aldrig Hyresnämnden godkänna nuvarande lösning, så hyresvärden måste ju lösa det på något sätt. Det finns regler på hur många gånger luften måste omsättas per timme, och det lär absolut inte uppfyllas som du har det nu. Det gäller alltså inte bara fukt. Du kommer få problem med låg syrenivå etc utan ordenligt med flöde.
 
Claes Sörmland
E Elinsmx skrev:
Hej!
I lägenheten jag hyr så går badrumsfläkten/ventilationen ut i garaget, tycker det verkar lite konstigt.. känns inte som denna fläkten gör så mycket nytta, handdukar torkar jättelångsamt inne i badrummet och det blir hela tiden någon slags röd-rosa beläggning i handfatet och lite i duschen, har googlat lite på detta och förstått att det kan vara nått som heter rödmögel..
Är det någon som vet om det går bra att ha badrumsfläkt som går ut i garaget, eller borde den gå ut utomhus?
Det rödrosa filmen är troligen en bakterie, Serratia marcescens. Den gillar fukt och är vanlig i dåligt ventilerade duschar och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.