Hej,

Vi har gamla kyl och frysar, Electrolux som har höjd 1750 mm och bredd 595 mm och är inbyggda.
Funderar på att byta till Bosch/Siemens då handtaget på Electrolux rasade precis efter 3 år. Jag har inte varit nöjda med dem. Gissar att Bosch/Siemens har bättre kvalitet men det känns som bara Electrolux passar.

Idag har jag ett ventilationsgaller ovanför som är på som är ca 5 cm och sedan överskåp. Jag vill ha kvar överskåpen men kan tänka mig att kapa men 11 cm gör att dörren kommer för högt.

Någon som har erfarenhet av detta? Tips?

mvh

//mikael
 
  • Inbyggda vita kyl- och frysskåp med slutna dörrar och horisontella handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte vad det är du vill kapa? Skåpen eller en passbit ovanför?
 
Med ny kyl och frys 186 så måste jag isf kapa nedre delen av skåpet och sedan lyfta dörren. Men då hamnar dörren för högt. Syns kanske på bättre på den andra bilden hur det ser ut.
 
  • Del av vit köksskåpsdörr med handtag ovanför vit front med luftventilgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har gjort den resan, kapade både skåpet och dörren i nederkant.

Protte
 
Ingår överskåpen i andra överskåp? Annars kan man flytta upp hela skåpet. Tänk på att kyl/frys måste ha en öppning på 5cm för ventilation där uppe!
Det kan man åstadkomma genom att såga upp en öppning i bakkant rakt igenom samt fälla in en skiva i skåpet så bakdelen flyttas fram 5 cm.
Det finns IKEA överskåp där den bakre skivan kan monteras 5 cm in i skåpet.
 
@Leif i Skåne ja de ingår i andra överskåp. Tyvärr! Ja precis man måste ha en luftspalt som jag har idag. Bra tips!
Skåpsluckan som är 60x56,5 funderade jag på om, som @prototypen sa, kapa den 11 cm i nederkant samt göra samma med skåpet. Men skåpsluckan har fundad kant så det ser kanske konstigt ut med skarp kant.
 
Det är bara runda kanten och sedan måla den, eventuellt spray måla hela luckan till sist.
Men du kommer väl inte upp i gångjärnet?
 
Finns det något speciellt verktyg för att runda kanten så att det blir samma rakt över hela kanten. Gissar att jag måste spraymåla då jag lämnat in luckorna för det för ett par år sedan.
11 cm är rätt mycket så jag kommer in på gångjärnet. Då gissar jag att jag måste fasa ut ett runt hål för gångjärnet?
 
  • Gångjärn på vit skåplucka, med fokus på utrymmet där kanten möter gångjärnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket var helt nytt så pajade kylskåpet. Köket var turligt nog måttbeställt.
Tog ut skåpet sågade bort i nederkant och flyttade upp botten.
Kapade bort 10 cm i bakkant, är ju hopplöst djupt på den höjden och fick bättre ventilation för kylskåpet som nu ventileras uppe vid taket.

beställde en ny dörr.

Vitmålat kök med måttbeställt skåp och Siemens kylskåp, modifierad för bättre ventilation vid taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B bygg_mecke skrev:
Finns det något speciellt verktyg för att runda kanten så att det blir samma rakt över hela kanten. Gissar att jag måste spraymåla då jag lämnat in luckorna för det för ett par år sedan.
11 cm är rätt mycket så jag kommer in på gångjärnet. Då gissar jag att jag måste fasa ut ett runt hål för gångjärnet?
Delen som sitter i stommen kan flytta upp, och då är det snyggare att kapa dörren i ovankant och eventuellt borra nytt hål för det övre gångjärnet.
 
Tack för tipset!
 
Överskåpet hade botten som var limmade. Kände att det blev för mycket så jag köpte nya överskåp på ikea. https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-oeverskap-foer-kyl-frys-vit-veddinge-vit-s59364772/

Nu skall jag fästa skenan. Med gamla skruven, funderade redan när jag tog bort gamla skåpet, vilken har ett speciellt huvud.
Någon som sett denna? Vad skall jag ha för bits?
Närbild av en hand som håller en skruv med speciellt huvud mot ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bygg_mecke skrev:
Överskåpet hade botten som var limmade. Kände att det blev för mycket så jag köpte nya överskåp på ikea. [länk]

Nu skall jag fästa skenan. Med gamla skruven, funderade redan när jag tog bort gamla skåpet, vilken har ett speciellt huvud.
Någon som sett denna? Vad skall jag ha för bits?
[bild]
Hej

Bra inlägg. TIPS glöm inte att när allt är på plats så önskar man ha det fint länge utan vattenskador.
Kika gärna på länken:


Varm hälsning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.