C
I Isolator skrev:
Är det kanske läge att tömma drivmedel och låta den stå en stund?
Nä, snarare tvärtom. Om det har beckat ihop i förgasaren eller bränsleslangen är det bara bra att det får stå med bränsle i och lösa upp sig. Bara som en fingervisning skall man på min såg - trycka 5 gånger på blåsan. Full choke. Fem kraftiga drag i snöret. Halv choke. Sen startar den normalt på första draget.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
Jag köpte en Stihl för nåt år sen som jag inte provat förrän nu. Det tog tre dagar innan den startade. Tändstiftet blev nog nersölat med bensin och då är det kört. Ta ur stiftet och torka det ordentligt. Min skulle man sen dra runt utan stiftet för att torka ut cylindern. In med stiftet och starta som kallstart. Så fort man får minsta tändning ska den ställas om till varmstart för nästa drag. Nu startar min som den ska på något drag.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
S segv skrev:
Jag köpte en Stihl för nåt år sen som jag inte provat förrän nu. Det tog tre dagar innan den startade. Tändstiftet blev nog nersölat med bensin och då är det kört. Ta ur stiftet och torka det ordentligt. Min skulle man sen dra runt utan stiftet för att torka ut cylindern. In med stiftet och starta som kallstart. Så fort man får minsta tändning ska den ställas om till varmstart för nästa drag. Nu startar min som den ska på något drag.
Känns på ett sätt bra att höra att kvalitetsgrejorna också kan krångla

Har blåst rent stiftet med tryckluft utan resultat. Ska testa att dra runt utan stift

Är motorsågar generellt krångliga, och varför isf?
 
C cpalm skrev:
Nä, snarare tvärtom. Om det har beckat ihop i förgasaren eller bränsleslangen är det bara bra att det får stå med bränsle i och lösa upp sig. Bara som en fingervisning skall man på min såg - trycka 5 gånger på blåsan. Full choke. Fem kraftiga drag i snöret. Halv choke. Sen startar den normalt på första draget.
Okej, jag låter den stå ett tag då. Ska testa din taktik när armarna fått vila en stund.
 
K knipo skrev:
Är det fuktigt så kommer det fram bränsle, men det kanske är för lite?
Om du har startgas kan du spraya lite i tändstiftshålet för att se om den alls tänder.
Eller sprayar du en rejäl dos in i luftfiltret o testar att starta såget.
Då bör det tända till.
Skall se om de har startgas på lanthandeln och testa
 
C
I Isolator skrev:
Är motorsågar generellt krångliga, och varför isf?
Ja, det är den otroligt triviala konstruktionen. Sen finns det väl mer eller mindre egensinniga sågar.
När du ändå är igång kan du ju passa på och kolla att det inte är något tjall med luftfiltret.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
Startgas är bra att ha hemma.
Har man något mindre med förbränningsmotor så tycker jag att man skall ha en burk startgas ståendes. Det är alltid något som strular när det skall startas o kanske har stått ett tag. Gräsklipparen, häcksaxen eller som i ditt fall, motorsåget.

Min erfarenhet är att om det är svårstartat så kan det hjälpa att spraya startgas i luftfiltret några gånger så det tänder till. Jag vet inte om det är så, men kanske att när motorn får lite hjälp med starten så rensas gammalt skit bort när det väl tänder till o får fart.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
MultiMan
I Isolator skrev:
Känns på ett sätt bra att höra att kvalitetsgrejorna också kan krångla

Har blåst rent stiftet med tryckluft utan resultat. Ska testa att dra runt utan stift

Är motorsågar generellt krångliga, och varför isf?
Av alla tvåtaktare jag har eller haft haft så är min Husqvarna motorsåg (ingen dyr, runt 2500kr) den mest lättstartade jag varit med om. Startar alltid direkt nästan oavsett vad man gör.
I andra änden har jag en Partner trimmer som absolut kräver rätt teknik, annars surar den ner sig direkt. Som någon annan föreslog så måste man direkt slå av choken vid minsta tendens till att den tänder, annars kan man rycka i timmar och den är fortfarande stendöd pga för mycket soppa.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
K knipo skrev:
Startgas är bra att ha hemma.
Har man något mindre med förbränningsmotor så tycker jag att man skall ha en burk startgas ståendes. Det är alltid något som strular när det skall startas o kanske har stått ett tag. Gräsklipparen, häcksaxen eller som i ditt fall, motorsåget.

Min erfarenhet är att om det är svårstartat så kan det hjälpa att spraya startgas i luftfiltret några gånger så det tänder till. Jag vet inte om det är så, men kanske att när motorn får lite hjälp med starten så rensas gammalt skit bort när det väl tänder till o får fart.
Har införskaffat nu och ska testa om en stund. Några avlagringar och skit bör det ju inte vara i fabriksny såg, men vi får se

Luftfiltret är ju också nytt, och kan inte se några flisor eller smuts i det.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Av alla tvåtaktare jag har eller haft haft så är min Husqvarna motorsåg (ingen dyr, runt 2500kr) den mest lättstartade jag varit med om. Startar alltid direkt nästan oavsett vad man gör.
I andra änden har jag en Partner trimmer som absolut kräver rätt teknik, annars surar den ner sig direkt. Som någon annan föreslog så måste man direkt slå av choken vid minsta tendens till att den tänder, annars kan man rycka i timmar och den är fortfarande stendöd pga för mycket soppa.
Förklara gärna begreppet "sur motor" om du har en sekund över. Med tanke på hur mycket jag dragit och pumpat utan att få till tändning så borde jag ju vara i det skedet?
 
Funkar ej med startgas, varesig via luftfilter eller genom tändstiftshålet. Vars sitter avgasröret? Kanske är det plomberat eller något annat dumt? Står inget om det i manualen.
Närbild på en röd och vit motorsåg av märket AL-KO EKS 3835, fokuserad på motor- och handtagsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min kompressor jobbade rätt hårt innan jag insåg att det satt en jävla gummiplugg innanför luftfiltret, typ något sånt?
 
Är den sur, ta ur stiftet och dra runt Några gånger med avstäng soppa kran. Stiftet kan du värma med en tändare om det är för fuktigt. Sen försök igen, om du inte missat något ”enkelt” så borde det fungera. Sen startgas via luftfiltret bör få igång den om soppan vore dålig, men det är långsökt.
 
I Isolator skrev:
Förklara gärna begreppet "sur motor" om du har en sekund över. Med tanke på hur mycket jag dragit och pumpat utan att få till tändning så borde jag ju vara i det skedet?
För att det ska tända behöver luft/bensin-blandningen vara rätt... när man drar i snöret trycker man fram bensin genom förgasaren och efter en stund är det för mycket bensin så blandningen blir fel... den blir "sur", låter man den vara en stund dunstar bensin och man kan prova igen.

typiskt på en äldre såg/röjsåg/gräsklippare om rätta knycken saknas.

/ATW
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
Jag hade testat att dra med full gas utan choke. Det brukar funka om man surat ner motorn. Kan vara knixigt att dra och samtidigt hålla full gas men någon kan kanske assistera?

Ps. Om sågen startar gäller att släppa gasen snabbt då kedjan ju annars rusar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Körde en vända till med rejääält med startgas. Den puttrade igång! Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.