Hej!

Jag har en hängränna som rinner från hustaket till mitt altantak, när vattnet rinner ned från altantaket rinner det i sådan hastighet att det rinner över altanens hängränna, alltså rinner det ned mot husgrunden vilket inte är så bra.

Gissar att felet är att hängrännan är monterad för lågt ned?

Översvämmande hängränna på altantak med vatten som rinner över kanten mot husgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tveksamt om en justering av den nedre hängrännan löser problemet.
 
E etompau skrev:
Tveksamt om en justering av den nedre hängrännan löser problemet.
Nu regnade det väldigt mycket igår ska tilläggas, såhär mycket rinner det inte över i vanliga fall.

Kanske kan köpa en bredare ränna?
 
Svårt att avgöra på distans. Det finns inte någon alternativ lösning på avrinningen av takets hängränna?
 
E etompau skrev:
Svårt att avgöra på distans. Det finns inte någon alternativ lösning på avrinningen av takets hängränna?
Jo man skulle nog kunna leda ned vattnet från hustaket till stupröret som altantaket är kopplat till.

Det var en smart idé, kan se över vilka möjligheter det finns sen...
 
Det finns grejer till de. Tror de heter översköljningsskydd
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det finns grejer till de. Tror de heter översköljningsskydd
Googlat på det, men hittar tyvärr inget :(
 
Staffans2000
Sätt fast något som sprider ut vattnet över en större yta, så är problemet löst.

Staffan
 
  • Gilla
robert95
  • Laddar…
Tack alla för svar, köper mig ett överspolningsskydd!
 
Ett alternativt skulle ju möjligen kunna vara att låta vattnet rinna ner i ett kort stuprör/böj ner direkt i rännan istället för ut på taket först (alltså stopp på övre hängrännan och istället ner i ett stuprör). Svårt att se om det skulle bli en bra och snygg lösning från bilden, men skulle ju kunna vara en möjlighet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Ett alternativt skulle ju möjligen kunna vara att låta vattnet rinna ner i ett kort stuprör/böj ner direkt i rännan istället för ut på taket först (alltså stopp på övre hängrännan och istället ner i ett stuprör). Svårt att se om det skulle bli en bra och snygg lösning från bilden, men skulle ju kunna vara en möjlighet.
Sant, eller om man skulle kapa av röret typ 10-15cm, så det rinner rakt ned i stupröret, eller det kanske kommer skvätta för mkt då.

Får se vad jag gör, nu har jag lite idéer vad man KAN göra (husägaren sedan 3 månader tillbaka)
 
C
I ett sådant där läge kan det vara bättre med en kupa och en utkastare som leder ner vattnet i den nedre rännan så att vattnet får skjuts längs med den nedre rännan istället. Så blir den garanterat självrensande också ;)

Edit: tvåa på den :)
Tror dock att det är viktigt att du har en utkastare som styr riktningen på vattnet. Om du bara leder ner det rakt ner i den nedre rännan är det risk för att det stänker över på väggen eller takfoten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I ett sådant där läge kan det vara bättre med en kupa och en utkastare som leder ner vattnet i den nedre rännan så att vattnet får skjuts längs med den nedre rännan istället. Så blir den garanterat självrensande också ;)

Edit: tvåa på den :)
Tror dock att det är viktigt att du har en utkastare som styr riktningen på vattnet. Om du bara leder ner det rakt ner i den nedre rännan är det risk för att det stänker över på väggen eller takfoten.
Ok, jag förstår. Ja det kan nog vara klokt att som du säger leda ned vattnet där det ska vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.