A
Hej, om en vecka kommer en firma och lägger om vårt tak på huset.

idag har vi endast papptak och det ska läggas profilerad plåt med takpanneprofil (lindab torekov)

Från början bestämde vi att nuvarande ytpappen används som underlag och läktar med lindabs stålläkt direkt på nuvarande ytpapp.

då dom tycker det befintliga ytpappen ser tillräckligt bra ut för det, dom menar det endast kan bli lite kondens mellan papp och plåt på vintern och att om ytpappen håller tätt nu så kommer den fortsätta göra det.

men har fått kalla fötter och kontaktat firman och sagt jag troligtvis vill don lägger ny fräsh underlag över befintlig ytpapp innan taket börja läggas..

blir en merkostnad på drygt 40.000kr

Har hört mig för i kretsar och får olika bud, vissa säger det är som att slänga pengar i sjön andra säger dom absolut skulle lagt ny underlagspapp innan takläggning.

Vet ej när ytpappen är bytt senast. Men minst 20år är den med största sannorlikhet.

hur mycket slits egentligen ytpappen när plåten väl är på? Blir ju ingen UV strålning med jävligt varmt. Kan pappen torka ut med sprickbildning som följd?

Tacksam för alla råd.
 
Redigerat:
A
Shirack skrev:
Hej, om en vecka kommer en firma och lägger om vårt tak på huset.

idag har vi endast papptak och det ska läggas profilerad plåt med takpanneprofil (lindab torekov)

Från början bestämde vi att nuvarande ytpappen används som underlag och läktar med lindabs stålläkt direkt på nuvarande ytpapp.

då dom tycker det befintliga ytpappen ser tillräckligt bra ut för det, dom menar det endast kan bli lite kondens mellan papp och plåt på vintern och att om ytpappen håller tätt nu så kommer den fortsätta göra det.

men har fått kalla fötter och kontaktat firman och sagt jag troligtvis vill don lägger ny fräsh underlag över befintlig ytpapp innan taket börja läggas..

blir en merkostnad på drygt 40.000kr

Har hört mig för i kretsar och får olika bud, vissa säger det är som att slänga pengar i sjön andra säger dom absolut skulle lagt ny underlagspapp innan takläggning.

Vet ej när ytpappen är bytt senast. Men minst 20år är den med största sannorlikhet.

hur mycket slits egentligen ytpappen när plåten väl är på? Blir ju ingen UV strålning med jävligt varmt. Kan pappen torka ut med sprickbildning som följd?

Tacksam för alla råd.


ingen av de 128 som läst som har synpunkt? Hade gärna tagit emot lite hjälp :)
 
Rickard.
Hur kan det kosta 40 tusen att lägga på ett varv underlag?

Ytpappen kommer fortsätta åldras genom att asfalten "dunstar" men det kommer ju såklart gå långsamt, hur långsamt exakt vet ingen. Släng upp några bilder som så bra som möjligt visar skick och sort på pappen så kan jag säga vad jag tror.
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur kan det kosta 40 tusen att lägga på ett varv underlag?

Ytpappen kommer fortsätta åldras genom att asfalten "dunstar" men det kommer ju såklart gå långsamt, hur långsamt exakt vet ingen. Släng upp några bilder som så bra som möjligt visar skick och sort på pappen så kan jag säga vad jag tror.
Kosta 26.000 extra fick ja reda på idag.

prata med grannarna som bott länge runt om och dom säger ingen bytt pappen på ialafall 25år så den kan va upp mot 40år om man har otur men ser hyffsat okej ut, lite skitig.
 
A
Hitta detta i mobilen nu, kan ta bättre ikväll när jag är hemma
 
  • Bild på trottoar och en del av ett hus, täckt med gula och vita lavfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en takkant med mossa och lavar som visar tecken på väderexponering och behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ser ut att vara svetsad papp tycker jag och utflyten ser inte överdrivet dåliga ut, känn efter där pappen är svetsad mot plåt t ex på fotplåten. om det fortfarande sitter fast. Gör det de så hade jag (baserat) på bilderna kört utan underlag.

Tillägg: Lutar verkligen taket tillräcklig för det plåttaket du vill ha?
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ser ut att vara svetsad papp och utflyten ser inte överdrivet dåligt ut, känn efter där pappen är svetsad mot plåt t ex på fotplåten. om det fortfarande sitter fast. Gör det de så hade jag (baserat) på bilderna kört utan underlag.

Tillägg: Lutar verkligen taket tillräcklig för det plåttaket du vill ha?

Japp 14 grader.



Ena sidan börjar den släppa på hela plåten
 
Om du nu vill ha ny papp så är väl det vanlig underlagpapp som ska läggas och det är väl inte dyrt.
 
A
T twoody skrev:
Om du nu vill ha ny papp så är väl det vanlig underlagpapp som ska läggas och det är väl inte dyrt.
blir 26t extra är vad jag fått för pris
 
Hur stor yta pratar vi om
 
Det ärväl den gamla som skall tas bort som kostar mest arbete.
 
A
T twoody skrev:
Hur stor yta pratar vi om
200kvdm tror jag taket va på men garage och hus är förskjutet i sidled men sitter ihop
 
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Det ärväl den gamla som skall tas bort som kostar mest arbete.
den ska ej bort
 
A
Lite biler från idag
 
  • Skugga av en person på tak med asfaltssingel, omgiven av grönt gräs och en vägg skymtar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skugga av en person på tak med asfaltpapp, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfalterad uppfart med gula blomblad utspridda på ytan i ett soligt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skugga av en person på ett tak med asfaltssingel och små gula blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En betongtak med löv och smuts som syns från en förstapersonsperspektiv med en sneek av bärarens sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet tak med mossa och lavar som visar behov av renovering eller omläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av lavbeklädda takpannor som visar textur och färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfaltbeläggning i dåligt skick vid kant av väg med synliga vittring och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfalterad väg med gult lövfall och synliga sprickbildningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med asfaltssingel och gula löv, hus och himmel i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skugga av en person på en asfalterad yta med små gula blommor och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte ta de 26.000 extra. Det ny. Taket skall ju fungera 40 år till.
Självklart är 26.000 mycket pengar men du kommer sova gott om natten.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.