Några små kommentarer:
Speciellt i lägenheter i flerbostadshus tror jag mig ha sett att man ofta har frånluft i garderober.
Varför?
Det har man aldrig, så vitt jag vet, i moderna enfamiljsvillor.
Är det för att kläderna, som man hänger/ställer in i garderoberna, är så blöta och otvättade, att deras stank inte får komma ut i lägenheten?
I moderna bostäder har man ju ofta garderobsskåp, som inte är en integrerad del i husets stomme, och man har aldrig ventilation där. Därför att det inte behövs!
Så till den föreslagna ändringen:
All frånluft skall tas i bad-, tvätt- och duschrum samt i köksdelen av den öppna planlösningen.
Så ta frånluften vid köket i stället för i klädkammaren.
Och frånluften i köket ser ut att bara vara en spisfläkt.
Går den jämt, eller bara när man steker fläsk och slår på fläkten?
Då bör den kompletteras med en kontinurelig frånluftventil, som kan ersätta klädkammarens.

Tilluft då?
Skall finnas i alla sovrum och i verdagsrum. Men @brf1911 skriver
B brf1911 skrev:
Det finns en gemensam fläkt på vinden med värmeåtervinning.
så då förstår jag inte hur det är ordnat, då det är inritat tilluftventiler vid fönstren.

Har du förresten läst denna korta tråd? https://www.byggahus.se/forum/threads/tilluft-och-franluft-tillraeckligt.384010/

(Och ett off topic PS: Ett så helt integrerat kök och vardagsrum tycker jag blir för mycket öppen planlösning.
Det finns ju ingenstans i gemensamhetsutrymmet där man kan slippa se allt köksbråte och odiskat frukost-, lunch- och middagsporslin.
Varför inte byta till en fyra?)
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Några små kommentarer:
Speciellt i lägenheter i flerbostadshus tror jag mig ha sett att man ofta har frånluft i garderober.
Varför?
Det har man aldrig, så vitt jag vet, i moderna enfamiljsvillor.
Är det för att kläderna, som man hänger/ställer in i garderoberna, är så blöta och otvättade, att deras stank inte får komma ut i lägenheten?
I moderna bostäder har man ju ofta garderobsskåp, som inte är en integrerad del i husets stomme, och man har aldrig ventilation där. Därför att det inte behövs!
Så till den föreslagna ändringen:
All frånluft skall tas i bad-, tvätt- och duschrum samt i köksdelen av den öppna planlösningen.
Så ta frånluften vid köket i stället för i klädkammaren.
Och frånluften i köket ser ut att bara vara en spisfläkt.
Går den jämt, eller bara när man steker fläsk och slår på fläkten?
Då bör den kompletteras med en kontinurelig frånluftventil, som kan ersätta klädkammarens.

Tilluft då?
Skall finnas i alla sovrum och i verdagsrum. Men @brf1911 skriver

så då förstår jag inte hur det är ordnat, då det är inritat tilluftventiler vid fönstren.

Har du förresten läst denna korta tråd? [länk]

(Och ett off topic PS: Ett så helt integrerat kök och vardagsrum tycker jag blir för mycket öppen planlösning.
Det finns ju ingenstans i gemensamhetsutrymmet där man kan slippa se allt köksbråte och odiskat frukost-, lunch- och middagsporslin.
Varför inte byta till en fyra?)
Frånluft i garderob kan projekteras för att få balans mellan tillförd och avgående luft. Ibland projekteras tilluft. I äldre byggregler var det standard med frånluft i garderob/klädkammare.

I detta fallet är det frånluftssystem med återvinning (enligt TS). Alltså tillförs luft via uteluftsventiler i fönster eller fasad. Därav kan man inte tillföra luft i garderob, då används frånluft i denna (om man inte vill dra uteluftskanal från fasad in till klädkammare) (i så fall ska även uteluftskanal kondensisoleras). Dock är det ett lågt flöde, så det viktigaste är att frånluft finns i kök och bad. När kläder hänger i tätt utrymme kommer dom att lukta instängt efter ett tag, säkert därför en regeln kom till en gång i tiden.

I köket ser det ut att vara en volymkåpa. Det är en typ av köks"fläkt" som använder centralfläkten som drivkraft. Den har alltså ingen egen motor, endast ett spjäll som öppnar vid matlagning på 30l/s och när den är "avstängd" har den ett grundflöde, på 13l/s.
Den ska man inte röra om man inte har kunskap om ventilationssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.