Hejsan.

Hantverk är inte min grej men nu har vi köpt hus och vi vill sätta ytterpanel inne :)

Vi vill ha den vågrätt, jag har ingen aning om det är gips eller spånskivor bakom. Hur ska jag smidigast bära mig åt? Antar att panelen kanske måste ligga inne en dag för att inte slå när man satt upp den. Vi tänkte använda oss av 21×145 panel. Måste man regla eller kan man skruva/spika och ha PL600 bakomför? :)

Vet inte riktigt i vilket forum jag ska posta i heller. Ja ni ser ju hur mycket jag kan tacksam för "schysta" svar! /Nicke
 
Först och främst — ta reda på vad som finns därbakom. Är det gips föreslår jag att du först sätter några lister med gipsankare och sen sätter panelen på denna, så slipper du ha gipsankare i varenda bräda. Investera rentav i en regelsökare så kan du fästa listerna i befintliga reglar som gipsen sitter på.

Annars är det bara att skruva fast panelen direkt på väggen (jag är ingen vän av spik, men det är möjligen en smaksak). Sätt skruv i alla fyra hörn samt längs med båda långsidor på varje bräda så minskar risken för att det slår sig senare. Du kan till och med limma brädorna kant i kant, om du inte vill ha de glipor som annars obönhörligen uppstår, men använd då ett PL-lim och skruva varje bräda enligt ovan också, lita inte bara på limmet.

Jag har använt ganska mycket ytterpanel inomhus till olika saker, och det funkar utmärkt, men man måste ta höjd för att den dels krymper under första året eller så, dels slår sig i alla väderstreck så fort man inte tvingar den på plats ordentligt.

(Jag antar att du menar vanlig obehandlad panel?)
 
Tack för svar :)

Vad för typ av lister menar du då? :)

Ja vi köper vanliga obehandlad och lite "ruffig" panel. Är det bara att skruva in en skruv och dra ut den för att se om det följer med gips? Eller är det ett lättare sätt att veta om det är gips eller spån :p Jag antar att reglarna som sitter är horisontell då?

/Nicke
 
Hejsan själv Sanctunized, välkommen till Bygga Hus-forumet!

När du skriver ytterpanel så tänker jag direkt på finsågade brädor.
Hoppas att det inte är det du menar, för det blir nog svårt att hålla rent från damm och annan smuts.
Kan du visa vilken typ av panel du avser?

Betr. uppsättningen så har du alldeles säkert uppreglade väggar med cc-avstånd mellan de stående reglarna på 600 mm.
Leta fram var reglarna är, med neodymmagnet efter spik/skruv, eller synliga spår efter skruven i väggskivorna.
Sedan skruvar du din nya innerpanel i reglarna.
Lätt som en plätt :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hejsan själv Sanctunized, välkommen till Bygga Hus-forumet!

När du skriver ytterpanel så tänker jag direkt på finsågade brädor.
Hoppas att det inte är det du menar, för det blir nog svårt att hålla rent från damm och annan smuts.
Kan du visa vilken typ av panel du avser?

Betr. uppsättningen så har du alldeles säkert uppreglade väggar med cc-avstånd mellan de stående reglarna på 600 mm.
Leta fram var reglarna är, med neodymmagnet efter spik/skruv, eller synliga spår efter skruven i väggskivorna.
Sedan skruvar du din nya innerpanel i reglarna.
Lätt som en plätt :)

Hej

https://www.byggmax.se/21x170-ytterpanel-p08021170

Dem har vi tänk använda och sen måla när dem är på plats, både skruva och limma så dem inte slår sig när dem kommer upp =)
 
Lister — tja, det går bra med nästan vadsomhelst som inte spricker så fort man skruvar i det. T ex läkt som man har under takpannorna, om det ändå inte ska synas.

Hålla rent — det samlas inte så mycket damm som man tror, åtminstone inte om man målar. Här är t ex bokhyllorna som jag byggde av vanlig utepanel för två år sen, med grova sidan ut för vi ville ha det så:
En bokhylla byggd av vitmålad utepanel med grov sida ut, fylld med böcker, vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grov sidopanel på hemmabyggd bokhylla med böcker, panelen målad vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterade bokhyllor byggda av vitmålad utepanel med grov textur, fyllda med böcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Finns inne panel med samma utseende.
 
Varit och tittat nu och det är gipsväggar =) Men då köper jag en sån där regelsökare och sopar upp lite lekter med gipsankare och sedan vanliga skruvar då i nya reglarna? Hur länge behöver jag virket låta ligga inne innan man kan skruva upp det? Kommer det inte torka och spricka när jag skruvar i det? :p

Snygga bokhyllor förresten!

/Nicke
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Sanctunized Sanctunized skrev:
Snygga bokhyllor förresten!

/Nicke
Tack så mycket!

Det kommer som sagt att torka under det närmaste året, så sätt du upp panelen nu och skruva i den innan den torkat, så spricker den inte. Fäst den sedan så den inte slår sig på plats.

Om du kollar på bokhyllorna ser du att hyllplanen sitter ganska tätt; det bidrar till att hålla panelen på plats när den torkar. Ju längre mellan fästena desto större risk att det börjar skeva.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Tack så mycket!

Det kommer som sagt att torka under det närmaste året, så sätt du upp panelen nu och skruva i den innan den torkat, så spricker den inte. Fäst den sedan så den inte slår sig på plats.

Om du kollar på bokhyllorna ser du att hyllplanen sitter ganska tätt; det bidrar till att hålla panelen på plats när den torkar. Ju längre mellan fästena desto större risk att det börjar skeva.

Ok. Men det blir inge bra om jag bara kör in spik/skruv på reglarna som finns utan att sätta lister? :) vill inte att väggen ska komma ut så mycket och lister är väl åtminstone 1cm till kan jag tänka mig?

/Nicke
 
Du kan spika rätt in i reglarna, mät upp på väggen med regelsökare och markera var reglarna går.

Sen tänk på hur det ser ut med spik eller skruv. Jag föredrar att skruva men det ser nog bättre ut med spik här.

Limma går också såklart men då vill man nog ha rak och torkad panel som inte slår sig
 
Sanctunized Sanctunized skrev:
Ok. Men det blir inge bra om jag bara kör in spik/skruv på reglarna som finns utan att sätta lister? :) vill inte att väggen ska komma ut så mycket och lister är väl åtminstone 1cm till kan jag tänka mig?

/Nicke
Nej, inte om panelen ska vara stående. Reglarna bakom gipset, som du ska fästa i, sitter normalt med 60cm mellanrum, så då blir det ett antal panelbrädor som inte går att sätta i reglarna. Det blir en hemskans massa gipsankare och blir nog inte realistiskt tyvärr.
Så någon centimeter för tvärgående lister, som fästs i reglarna, får man nog stå ut med tror jag.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, inte om panelen ska vara stående. Reglarna bakom gipset, som du ska fästa i, sitter normalt med 60cm mellanrum, så då blir det ett antal panelbrädor som inte går att sätta i reglarna. Det blir en hemskans massa gipsankare och blir nog inte realistiskt tyvärr.
Så någon centimeter för tvärgående lister, som fästs i reglarna, får man nog stå ut med tror jag.
Jag tänkte ha panelen liggande :) men väggen orkar med den då så det inte brakar loss? :)
 
Det finns inomhuspanel med spont som är ca 12-13mm tjock i samma stil. Mycket enklare att jobba med , väger 50% så mycket som en 22x120mm ytterpanel.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns inomhuspanel med spont som är ca 12-13mm tjock i samma stil. Mycket enklare att jobba med , väger 50% så mycket som en 22x120mm ytterpanel.
Ja precis men frun är kräsen på att dem är färdig målade med fel vitfärg redan :p plus att dem inte är lika breda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.