Villa från - 54. Betongkällare plus garage under hela boendevåningen. Är lite hispig över att de verkar som om golvet, betongplattan som skiljer boendevåningen och källaren åt, är så skört. Med de menar jag att speciellt i hallen och ena sovrummet så känns de som hela golvet vibrerar och skakar när man går på det. Och gud nåde om sonen hoppar och studsar lite, då är jag nästan rädd att övervåningen skall rasa ner i källaren. :surprised: I sovrummet har vi tagit ut gamla golvet ända ner till betonggolvet, bytt isolering och satt på nytt golvspån. I hallen har vi rivit ut de gamla men gjutit med golvvärme. Är man nere i källaren hör man jättebra nör någon dunsar på på övrevåningen. Låter som en elefant... På riktigt är jag skitnojjig och överväger att kasta ut möbler för att unvika onödig vikt på golvet i rädsla av att golvet skall rasa ner i källaren. :rolleyes: Är de normalt detta eller? :surprised::surprised:
 
Krokben
Är du helt säker på att det är betong direkt under golvet? Låter mer som att det är uppreglat och att det är golvet ovanpå som sviktar och luftspalten fungerar som någon sorts resonanslåda så det låter i källaren. Betong är ju inte precis elastiskt. Be någon lägga vikt på golvet medans du står nere i källaren. Ser du att taket sviktar hade jag varit orolig, annars inte.
 
Krokben Krokben skrev:
Är du helt säker på att det är betong direkt under golvet? Låter mer som att det är uppreglat och att det är golvet ovanpå som sviktar och luftspalten fungerar som någon sorts resonanslåda så det låter i källaren. Betong är ju inte precis elastiskt. Be någon lägga vikt på golvet medans du står nere i källaren. Ser du att taket sviktar hade jag varit orolig, annars inte.
Ja alltså.. I sovrummetbär de ju uppreglat på betongen.. På reglarna ligger golvspånet, sen laminat. Mellan reglarna isolering. I hallen är de inte uppreglat nu längre. Där ligger isolering, armeringsjärn ochsedan gjutet på det.
 
Har du gjutet valv med betong och armering mellan bjälklagen så är det ingen risk att det trillar ner.
Konstigt bara att det låter för såna bjälklag brukar vara väldigt tysta av sig.
Finns inga genomföringar där ljudet kan komma igenom?
 
Krokben
Låter som sagt underligt för betong är som sagt inte elastiskt. Be någon lägga vikt på golvet och samtidigt kolla taket i källaren. För rör sig inte taket hade jag inte oroat mig.
 
A Argastesnickaren skrev:
Har du gjutet valv med betong och armering mellan bjälklagen så är det ingen risk att det trillar ner.
Konstigt bara att det låter för såna bjälklag brukar vara väldigt tysta av sig.
Finns inga genomföringar där ljudet kan komma igenom?
Ja, jag ANTAR iaf att de ligger armering i betongplattan. Vi har pikat upp för rören till elementet och till golvvärmen i både sovrum och hall. I hallen är de igengjutet, i sovrummet också men inte lika tjockt. Vet inte var de skulle komma igenom. Jag kan inte mycket om sånthär.. Men när vi pikade upp tyckte inte jag betongen såg jättetjock ut....
 
Krokben Krokben skrev:
Låter som sagt underligt för betong är som sagt inte elastiskt. Be någon lägga vikt på golvet och samtidigt kolla taket i källaren. För rör sig inte taket hade jag inte oroat mig.
Rör sej? Hur då? Sviktar? De tror jag inte de gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.