Hej forumet!
Jag ska bygga en friggebod på 15 kvm nu i vår och har börjat planera bygget. Jag har hittat mycket visdom på forumet men har några frågor om ångspärr, som jag förstått är ett snårigt ämne.

Förutsättningar:
  • Grund: 9 st plintar som är gjutna på ett berg. Det finns ingen växtlighet under berget.
  • Golv: 170 bjälklag. Trossbottenskiva, 170 isolering, 22 mm golvspånskiva. Själva innegolvet kommer bestå av foam-matta + vanligt klickgolv.
  • Väggar: 120 isolering. Stående panel utvändigt och osb+gips invändigt
  • Tak: 120 isolering (+ luftspalt, råspont, takpapp, tegelpannor)

Min slutsats hittils är att jag SKA ha en ångspärr då stugan kommer vara uppvärmd året om. På väggarna placeras plasten mellan isolering och osb-skiva, och i taket placeras plasten mellan isolering och innertakpanel.

Nu till mina frågor:
  1. Ska jag ha ångspärr i golvet?
  2. Exakt var placeras i så fall plasten? Ovanpå golvspånskivan och under golv-foam-mattan? Hur fäster jag plasten?
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
under golvspånskivan
t
 
Har jag tänkt rätt så här?
Finns det någon preferens om väggskivorna ska gå hela vägen ner (som bilden), eller om golvspånskivan ska gå hela vägen ut?
Det finns gott om exempel där golvspånskivan både limmas och skruvas i bjälklaget, men det går väl inte i detta fall? Blir det ett problem?
Illustration av en väggsektion med märkt väggregel, gipsskiva, OSB-skiva och golvspånskiva ovanpå en bjälklagsregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om du inte har kortling mellan bjälkarna ute vid väggen som stöd för spånskivan så bör spånskivan gå ut till väggen och gips o osb stå på spånskivan
du behöver inget lim på bjälkarna om du skruvar ordentligt och inte snålar med lim i sponten på skivorna

t
 
Tobzter
Håller precis på med samma ytterramen är lagd i 195x45.

Rekommenderars de plast i en friggebod som ska användas som extra rum till dottern ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Håller precis på med samma ytterramen är lagd i 195x45.

Rekommenderars de plast i en friggebod som ska användas som extra rum till dottern ?
Du ska alltid ha ångspärr om du har isolering och uppvärmning.
 
Tobzter
Som tidigare skrev så kommer man ej kunna limma golvspånnet mot bjälklaget?
Men är inget att bry sig om ?
Och man kommer punktera denna plast i väggen så fort man sätter upp något ?
Och även när man drar el och till å frånlufts ventil?
 
Att skruvlimma spånskivan är att föredra då det både gör bjälklaget styvare samt att risken för knarr minimeras. Det du kan göra är att lägga diffspärraren på spånskivan och sedan klämma denna med ett lager golvgips.
 
sunnis
Tobzter Tobzter skrev:
Som tidigare skrev så kommer man ej kunna limma golvspånnet mot bjälklaget?
Men är inget att bry sig om ?
Och man kommer punktera denna plast i väggen så fort man sätter upp något ?
Och även när man drar el och till å frånlufts ventil?
Så är det alltid.

Men en fiffig lösning är att gå ner en dimension på väggreglarna, isolera, plasta och sedan regla på ett ytterligare installationsskikt med 45×45 och på med isolering, skivmaterial, i det lagret drar man all el och behöver således inte punktera plasten. En annan fördel är att man reglar på dessa förskjutet halvt CC mått och bryter köldbryggan och elslangarna kan obehindrat gå upp i taket över till takdosan över glesen utan att bryta ångspärren.

Frånluftsventilen så finns det genomföringarna för det. Men det är väldigt överkurs i en friggebod.

Ett tips är Mitsubishi VL50 som är ett litet fusk-FTX aggregat som fixar frånluft, tilluft, avluft och friskluft i två hål så ska man ha det uppvärmt så slipper man 70% av ventilationsförlusterna och massa kallras...

Golvspånet ska skruvlimmas, plasten läggs ovanpå.
 
Redigerat:
Tobzter
Väggarna kommer bestå av
*Liggande panel
*Luftspalt
*vindpap
*95x45 med isolering
*kör plast här då?
*45x45 med isolering
*innerpanel

Funkar de att lägga plasten mellan 95 och 45 då? Eller hamnar den för långt in ?
95+45 så lägger plasten
 
sunnis
Tobzter Tobzter skrev:
Väggarna kommer bestå av
*Liggande panel
*Luftspalt
*vindpap
*95x45 med isolering
*kör plast här då?
*45x45 med isolering
*innerpanel

Funkar de att lägga plasten mellan 95 och 45 då? Eller hamnar den för långt in ?
95+45 så lägger plasten
Det är nog gränsfall. Men den generella huvudregeln jag känner till 1/3 in så 95or borde/bör/ska fungera. Annars är det att gå upp på 120 + 45. Plasten bakom 45orna.
 
Tobzter
Jäkla mek för lite plast överallt ..vill helst ha 95+45 som vägg..
;)
 
B
har en färdig bod, som kommer vara uppvärmd, men har inte ångspärr i golvet då vi inte hade det i huset... men nu ska ju golvet in, och ska vi då ha ångspärr under golvet? golvspånet är redan på plats, liksom väggar som är klara..

är inte foam man lägger under laminat difftät? eller bara köra lumppapp?
 
  • Gilla
Green87hornet
  • Laddar…
Har likande fråga som ovan.
Gäststuga som är uppvärmd momentant, men alltid underhållsvärme på ca 10c.
Väggar:
145reglar med isolering->plast->45 reglar med isolering och eldragning -> väggpanel


Golv:
Plintgrund-> golvreglar med trossbotten och isolering -> spånskivor -> ? -> golv.

Frågan är alltså, är det ok att lägga ångspärren på spånskivorna och tejpa ihop mot väggens ångspärr samt BÖR jag göra det? Behöver jag golvlumppapp också ovanpå ångspärren?

Golvet är massivt furugolv som ska skruvas och således kommer en eventuell ångspärr perforeras. Kanske inte gör så mycket då det kläms mellan golv och spånskiva.

Tacksam för input. Vill inte ha problem med fukt på fel ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.