Hej vi har renoverat vårat kök och ska ha en ganska stor och tung köksö.
Uppskattat att den kommer väga ca 500 kg.
Vi har krypgrund och ska bygga stöd under, kan jag använda tryckimpregnerat mtrl?
Hur bygger jag smartast?
 
D
Jag har också krypgrund och ska bygga en köksö. Spontant är det väl kanske inte utrymmet under (krypgrund) som avgör om bjälklaget håller utan det är väl primärt dimensionen på bjälkarna i förhållande till spännvidden som avgör.

Om jag kommer fram till att mitt bjälklag behöver försärkas så kommer jag inte använda impregnerat virke. Varför skulle du göra det? Har du så mycket fukt i källaren bör detta åtgärdas oavsett köksö eller inte.

Eventuellt kommer jag förstärka bjälklaget under badrummet. Jag kommer göra detta med en regel som går på tvärs under bjälklaget. Jag gjuter plintar med justerbara stolpskor och spänner regeln (45x195) upp mot bjälkarna. Mitt badrum är 2x2,2 meter brett och jag kommer sätta 3 plintar. Sätter jag den tvärgående regeln i mitten av badrummet så halverar jag spännvidden till 1,10 meter.

Andra mått i min nuvarande lösning men du förstår principen.


3D-ritning av förstärkt bjälklag med tvärgående regel och stolpskor på plintar, dimensioner inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ditt svar.
Har haft lite förhöjda fuktvärden men ska installera avfuktare.
Var lite osäker på impregnerat mtrl. Men ska inte använda!

Lånar din idé med gjuta och justerbara stolpskor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.