Någon som vet hur man tar bort påklistrat tidningspapper/tapet på en putsad murstock?

Finns det även någon som vet var man kan göra av kolstybb man skottat bort från vinden som tidigare var isolering? Ett par hundra kg.
 
TorparJonas skrev:
Någon som vet hur man tar bort påklistrat tidningspapper/tapet på en putsad murstock?

Finns det även någon som vet var man kan göra av kolstybb man skottat bort från vinden som tidigare var isolering? Ett par hundra kg.
Det du får göra är att skrapa, skrapa och åter skrapa. Visst kommer det se lite repigt och raspigt ut men du ska väl ändå putsa om murstocken så då gör det väl inget, eller?

Vad gäller kolstybben så är det gamla rester från gamla kolmilor så det kan du köra till skogs.
 
Jag antar att det lättaste sättet att få bort tidningspapper och tapet är att blöta ner den. Köp tapetklisterpulver och blanda ut men dubbel mängd rek. vatten (alltså en del färdigblandad lim med en del vatten), "slaska" på, täck med plast, låt verka och skrapa sen ner tapeten när den börjat lossna (kan ta alltifrån en timme till en dag). En del av putsen lär ju följa med, men du lär ju som sagt behöva putsa om murstocken.
 
Kolstybb får man väl ändå inte köra ut i skogen, det kan man väl gräva ner på tomten istället, eller?
 
Linska skrev:
Jag antar att det lättaste sättet att få bort tidningspapper och tapet är att blöta ner den. Köp tapetklisterpulver och blanda ut men dubbel mängd rek. vatten (alltså en del färdigblandad lim med en del vatten), "slaska" på, täck med plast, låt verka och skrapa sen ner tapeten när den börjat lossna (kan ta alltifrån en timme till en dag). En del av putsen lär ju följa med, men du lär ju som sagt behöva putsa om murstocken.
Hoppas detta funkar för nu har jag köpt tapetklisterpulver och ska försöka få bort mina tapeter och tidningar från murstocken... annars skyller jag på er! ;)
 
lillajuni skrev:
Hoppas detta funkar för nu har jag köpt tapetklisterpulver och ska försöka få bort mina tapeter och tidningar från murstocken... annars skyller jag på er! ;)
Glöm inte att klä den klistrade ytan med en tunn plastfolie under blötningstiden! Annars ångar vattnet bort, och det är bara att börja från början igen.
 
jo jag klädde med plastfolie, eller jag å jag, ringde och gav order till sambon som slutade tidigare än mig, har än så länge bara "pillat lite i hörnen" och det verkar gå vägen :)
 
Roligt att det verkar fungera!
 
ja det gick bra! på ett par ställen var det även rätt tjockt med spackel, över tidningarna, blev lite krångligare där, men har lagt ett lager klister till nu på morgonen så snart färdig... :)
 
färdig! spacklet lossnade lätt efter andra omgången :)
 
Vad hände med kolstybbet? Varför slänga ett bra insoleringsmaterial?
 
Efter samtal med skogsägaren så åkte skiten ut i skogen. Skogsägaren skrattade och sa att "vad som från skogen tagits kan alltid återbördas"......

Kolstybb är dåligt ur isolersynpunkt och tungt, därför åkte den ut. Varför tycker du den är bra?
 
TorparJonas skrev:
Efter samtal med skogsägaren så åkte skiten ut i skogen. Skogsägaren skrattade och sa att "vad som från skogen tagits kan alltid återbördas"......

Kolstybb är dåligt ur isolersynpunkt och tungt, därför åkte den ut. Varför tycker du den är bra?
Såvitt jag förstår är det utmärkt i trossbotten, eftersom mössen inte går in i det. Det tycker jag är en nog så vikigt aspekt (jämför med himmelriket i en trossbotten full av mysig Gullfiber ::) )

Fast man får väl förstås väga detta mot isoleringseffekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.