N
Hej.
Har precis börjat med avluften till en ComfortZone 50L, Men som vanligt början man fundera halvvägs.
Just nu går den kanalen upp-in i bjälklaget mellan bottenvån och entrevån sen uppefter väggen och tanke var att ta ut den i gaveln nånstans högt upp. kanalen kommer gå i eget litet schakt längst in i hörnet av en garderob i sovrummet.
Men när jag höll på där idag såg jag att den fysiskt sett lika gärna kan gå i samma rum som pumpen på bottenvån och ut rakt genom leca väggen på bottenplan. Mycket enklare och kortare sträcka, jag slipper bygga schakt och slipper gå igenom tätskiktet .
utloppet kommer även längre ifrån sovrumsfönstret. Gallret på utsidan hamnar ca 30 över mark isåfall.
Vad säjer ni här ? Är det bättre att gå den kortare biten rakt ut genom lecaväggen ?

(kanalen är diffusionsisolerad och ljuddämpad)
frågan postad i ventilation också
 
Ja kort kanal minskar luftmotståndet så fläkten behöver arbeta lite mindre. Dock blir det mer ljud vid utloppet jämfört med om man t.ex. sätter utloppet på taket.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
J Josth skrev:
Ja kort kanal minskar luftmotståndet så fläkten behöver arbeta lite mindre. Dock blir det mer ljud vid utloppet jämfört med om man t.ex. sätter utloppet på taket.[/QUOTE
Tänkte inte dra ut den på taket i först alt. heller, utan genom fasaden längre upp, så ljudet kanske inte blir värre eller bättre ?
Har inget fönster i sovrummet på den sidan det isåfall skulle kunna ut genom lecan,

Tror jag kör på genom lecan om det är lika bra alternativ. blir enklare, mer plats för garderober och jag slipper bygga schakt.hela vägen.
 
N
Ev. kan den utluftkanalen i princip bli väldigt kort om man bara tar den flexibla anslutningsljuddämparen 90 grader rakt bak/ut. genom lecan MEN då hamnar den under somrumsfönstret och väldigt nära marken, kommer vara sten eller betongplattor där under. COmfort ZOne mernar ju att deras pump är väldigt tyst, men de menar ju pumpen, hur mycket kan det väsnas i utluften ?
 

Bästa svaret

Vad jag vet är inte Comfortzone särskilt tysta utan låter som andra värmepumpar, runt 50 dB när den varvar upp. Från avluften kan de låta som ett väsande ljud hela tiden har jag hört på hus som har avluftskanalen direkt ut genom fasaden.
 
N
J Josth skrev:
Vad jag vet är inte Comfortzone särskilt tysta utan låter som andra värmepumpar, runt 50 dB när den varvar upp. Från avluften kan de låta som ett väsande ljud hela tiden har jag hört på hus som har avluftskanalen direkt ut genom fasaden.
Bra. Vi väser det, så tycker jag det talar för att sätta utluftsventilen på sidan utan fönster, alltså i lecavöggen i bottenplan.
 
N
Provar att lyfta denna innan jag postar ny fråga om detta-
Jo... Kommer dra avluften ut genom källarväggen som är uppmurad i Finja Exakt isolerade lättklinkerblock.
Har ett 100mm hål i vägen som jag tänkte förstora för avluften,. inga problem.
Men detta är ju av-luft och ska diffusionsisoleras.(har sån isolering) Hur gör man i hålet i muren då ?
Hade en bit 160mm avloppsrör liggande... tänkte om man sätter det genom väggen, sen 125mm sprio i mitten och fyller upp med fogskum ? blir inte mycket isolering men kanske räcker ?
160mm avloppsröret kan sticka ut lite på insidan och funkar då som bra "krage" för isolerings"tuuuben"
Vad tror ni om det ?
 
  • Avloppsrör i förstorat hål som diskuteras för installation av avluft i källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jakarta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.