Har en Thermia på 30 liter i grunden under huset som droppar ur säkerhetsventilen. Inget konstigt så långt men det droppar mycket, alltså typ 30 liter, en hel tank på 4-5 dagar. Har en balja på 30 liter som fångar upp droppet och som blir helt full på knappt en vecka. Sommarstuga så har inte fixat spillrör ner i avlopp, men även om jag fixar det så vill jag ju helst inte att det är onormalt/felaktigt mycket dropp. Vad är normalt egentligen? Är beredaren felinställd/trasig på nåt sätt?

Funderar också på snabbast sätt att tömma den inför vintern. Som nu är tömmer den oerhört segt, tar timmar innan den droppat klart (snabbt först när trycket är högt men sen droppar den stötvis, suger i lite luft, droppar igen i ett par timmar).
 
Kolla att det inte sitter något skräp i säkerhetsventilen. Öppna och spola en stund. När det gäller tömning inför vintern, så underlättar det ofta om du samtidigt öppnar en varmvattenkran.
 
  • Gilla
Stefan H
  • Laddar…
Inget verkar ha fastnat när jag spolade igenom ett tag. Får se hur droppet fortsätter. Hur mycket droppar era ni som har beredare?

Är det en komplicerad lösning att koppla in beredaren på vattenrören ut? Beredare är i krypgrund bredvid vattenutlopp.
 
Köp en ny säkerhetsventil. Enklaste lösningen.
Vilket vattentryck har du? Du kan ju sänka det till 4 bar om nu säkerhetsventilen släpper genom vatten. När kallvattnet hettas upp i beredaren hettas upp ökar trycket och har du högt vattentryck på inkommande vatten så lär övertrycket som bildas i beredaren rinna ut genom säkerhetsventilen då det är dens funktion.
 
  • Gilla
Stefan H
  • Laddar…
Bra tankar. Vet inte vilket tryck jag har idag, vet inte hur jag kollar det men kan nog ligga nåt i det. Kan vara läge att byta ventil efter typ 7-8 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.