Jag skruvade bort ett 80 år gammalt trätrappräcke vid renovering av trapphuset. Utan att veta bättre la jag delarna på vinden där de legat i ett par år. Nu när jag skulle skruva dit det igen har det slagit duktigt.

Det är ett fint räcke och jag skulle vilja rädda det. Vad är bästa metoden?

Låta genomfukta delarna och sätta de i spänn under torkning?
 
Förhoppningsvis så dyker det upp någon expert här snart, men vatten och värme är nog nyckeln till framgång är min gissning. Men tricket är väl att hitta rätt balans för hur länge.

Hur långa är de individuella delarna? Kan du bygga en ånglåda som man brukar ha för att böja raka bitar? Om du får de böjliga, skulle det funka att skruva upp de direkt innan de kallnar/torkar?

Finns en uppsjö av YouTube videos på woodbending, jag höll på att ramla ner i det träsket men kom aldrig så långt att jag gjorde några praktiska försök.
 
I ivp skrev:
Förhoppningsvis så dyker det upp någon expert här snart, men vatten och värme är nog nyckeln till framgång är min gissning. Men tricket är väl att hitta rätt balans för hur länge.

Hur långa är de individuella delarna? Kan du bygga en ånglåda som man brukar ha för att böja raka bitar? Om du får de böjliga, skulle det funka att skruva upp de direkt innan de kallnar/torkar?

Finns en uppsjö av YouTube videos på woodbending, jag höll på att ramla ner i det träsket men kom aldrig så långt att jag gjorde några praktiska försök.
De långa bitarna är knappt 2 m vardera.
Stången på bild har vridit sig.
Jag får kika lite på youtube :)
 
  • Hand håller en vriden stång, två meter långa bitar på golvet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar på dina vagnsstycken på trappan är dom svängda i formen.
Om dom är det så brukar även räckesstången vara det.
Mvh
 
  • Gilla
Ericplumber
  • Laddar…
S sweden skrev:
Om du tittar på dina vagnsstycken på trappan är dom svängda i formen.
Om dom är det så brukar även räckesstången vara det.
Mvh
Givetvis följer de trappens form, men nu har delarna skruvat sig så de inte passar längre. ☹️
 
Fulkemisten
Ja, jag tror också att det där är originalformen. Kan ha fel men de flesta ledstänger följer trappans lutning.
 
Fulkemisten
M Mackan1935 skrev:
Givetvis följer de trappens form, men nu har delarna skruvat sig så de inte passar längre. ☹️
På vilken ledd? Går det att tvinga tillbaka den mot väggen?
 
Förstår att du vill behålla de fina räcket!
Hade testat att blötlagt på smidigast sett och sen skruvat upp del för del i trappan och tvingat ihop de..:strong:
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
På vilken ledd? Går det att tvinga tillbaka den mot väggen?
Den på bilden är tvistad in mot väggen. Tittar man där fästena ska skruvas i relation till änden på räcket ser man tydligt att den är tvistad.
 
Jag ska testa lägga räcket eller delar av den i en plaststrumpa som jag sedan matar med vattenånga, det skulle tydligen vara bra.

Jag har precis ruggat ytan för att trät ska suga åt sig mer fukt och funderar på vad alla svarta filurer i trät är? Jag gissar att det är någon som bränt på trät för att det ska se ut så?
 
  • Långt trästycke med ruggad yta och svarta markeringar, placerat på ett grått tyg i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
M Mackan1935 skrev:
Jag ska testa lägga räcket eller delar av den i en plaststrumpa som jag sedan matar med vattenånga, det skulle tydligen vara bra.

Jag har precis ruggat ytan för att trät ska suga åt sig mer fukt och funderar på vad alla svarta filurer i trät är? Jag gissar att det är någon som bränt på trät för att det ska se ut så?
Flammig björk förmodligen betsad !
 
  • Gilla
Mackan1935
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.