Ursäktar eventuell felaktig terminologi och korkad fråga men försöker ansluta 1/2 tums vattenslang via snabbkoppling till duschslangen i badrummet.

Bilden visar duschslang och avskruvat munstycke längst till höger. Längst till vänster ligger vattenslangen med snabbkoppling i mässing. I mitten är den koppling (R15) som ska in mellan duschslangen och snabbkopplingen.

Kopplingen går att skruva i duschslangen som tänkt men själva snabbkopplingen mot vattenslangen glappar och går att rucka flera centimeter. Givetvis med följden att vatten läcker okontrollerat.

Misstänker att jag antingen missat någon komponent eller köpt fel koppling. Men i stället för att med min totala okunskap försöka gissa mer vänder jag mig till smartare själar för hjälp.

Vad behöver jag?
 
  • Duschslang, mässingsnabbkoppling och R15-koppling oanslutna på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen är hane och hona ej kompatibla. Handelen är typ Nito, men honan som sitter på slangen känner jag inte igen.
Tänk också på att duschslangen troligen inte är avsedd för att stå med fullt vattentryck under några längre perioder.
 
Bättre att montera en Gardena hane direkt på blandaren och en hona på duschen, då är det enkelt att fylla barnpoolen med varmvatten från trädgårdsslangen.;)
 
Sannolikt att hondelen på slangen är av konstig variant, kinesiskt skräp från Amazon... dock fungerar slangen utan problem att fästa på tappventil utomhus. Så snabbkopplingen på bilden måste skilja på något sätt från den på min vanliga tappventil.
 
D Dannepoke skrev:
Sannolikt att hondelen på slangen är av konstig variant, kinesiskt skräp från Amazon... dock fungerar slangen utan problem att fästa på tappventil utomhus. Så snabbkopplingen på bilden måste skilja på något sätt från den på min vanliga tappventil.
Hur ser kopplingen ut, som sitter utomhus?
 
Lite suddigt men hoppas man ser
 
  • Närbild av en lätt suddig vattenkran med svart munstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dannepoke skrev:
Lite suddigt men hoppas man ser
Ok. Det är en Gardena eller likvärdig kompatibel koppling. Därför funkar det inte med den andra kopplingen. De passar inte ihop.
 
Det verkar dock inte särskilt lätt att hitta det jag behöver. Gardena verkar till exempel inte alls ha någon 1/2 tums snabbkoppling med utvändig gänga.

Förstår inte riktigt hur jag ska lösa detta
 
Det är väl bara sätta en likadan Gardena som du har på kranen, på duschmunstycket.
 
  • Gilla
johanhu
  • Laddar…
Känns lite konstigt att köra snabbkoppling permanent till duschslangen (om jag förstår rätt?). Men kanske bara är jag. Och slipper gärna meka med blandaren.

Verkar vara struligt med utvändig gänga? Kanske okej lösning att köra någon ”adapter” i duschslangen som växlar från invändig till utvändig g15-gänga? Och sen köra vanlig Gardena 1/2 tum som tidigare skribent var inne på?
 
Men det där att meka med blandaren, duschslangen har samma anslutning på båda ändar. Det är lika lätt att skruva av slangen från duschhandtaget som från blandaren. Så behöver du inte den extra längden av duschslangen så är du klar om du har en vanlig gardenakoppling med 1/2 gänga.
 
Har testat skruva loss vid blandaren men finns inget där som ger med sig med lite lagom kraft i alla fall
 
  • Anslutning av flexibel slang till blandare under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.