Har lagt om taket och undrar om genomföringen för ventilationsrör. På pappen har jag tätat med asfaltsklister och tätningsmassa. Men det är ju ett hål i pannorna också, där vatten rinner in. För regn är jag inte så orolig eftersom vattnet bara kommer rinna längs pappen och ut. Det är bara en liten yta som samlar upp det regn som kan komma den vägen.

men på vintern kommer det ju snö som lär yra in i hålet. Lägg till det barr och skit och det kan bli en otrevlig fuktansamling... tidigare satt där en plåt som följde pannans form, men pannorna hamnade ju inte exakt likadant, så den passar inte längre. Känns inte heller som en klockren lösning.

Kan man sätta en stos där? Är gummit mjukt nog för att följa formen av pannan? Eller finns det någon annan lösning?
 
Det finns speciella pannor för detta
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns speciella pannor för detta
Jo, men då måste hålet i pannan passa där röret sitter? Och då måste jag justera hela taket, vilket jag hemskt gärna vill slippa...
 
Är det inte lättare att justera ventröret så det kommer upp på rätt plats?
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
J johnalder skrev:
Jo, men då måste hålet i pannan passa där röret sitter? Och då måste jag justera hela taket, vilket jag hemskt gärna vill slippa...
Kontakta en plåtslagare så fixar de en plåt som passar och gör taket tätt.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Är det inte lättare att justera ventröret så det kommer upp på rätt plats?
Nja, det har suttit där sedan 70-talet tror jag.
 
J johnalder skrev:
Nja, det har suttit där sedan 70-talet tror jag.
Jo, men hur ser det ut under? Kanske är lättare att göra en liten sidledsförflyttning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.