Jag behöver byta ut min rostfria diskbänk, original från 50-talet. Det ska som nu vara en heltäckande (200 cm vänstercentrerad), men med två lika stora diskhoar. Den nuvarande har en stor ho med försänkt sil och gummipropp med försänkning, alltså utan tapp, samt en aningens mindre ho med stor fastskruvad sil.

Frågan är då – propp eller silkorg (korgventil)? :thinking:

Nuförtiden verkar nytillverkade diskhoar med propp ha platt sil med rostfri propp (med tapp, antar jag), se bild.

Det finns en tråd här på sajten om för- och nackdelar med propp resp. silkorg, men den är från ca 2007 då det fortfarande bara verkade finnas gummiproppar. Personligen är jag för evigt less på gummipropp – den som fanns när jag flyttade in för över 20 år sen höll tätt i många år, men sen den blev utnött har jag fått byta ganska ofta för att de inte håller tätt.

Silkorg har jag erfarenhet av från släkt och vänner och på jobbet, och tycker mest det är opraktiskt -- det droppar på golvet när man lyfter silkorgen till sophinken el. matåtervinningen och får hålla handen under (kladdigt), det stänker när man slår silkorgen mot sophinkens kant för att tömma den, och det sitter i alla fall kvar matrester i den och även i själva hålet i diskhon, och silkorgen är knepig att göra ren. Sen är det förstås smidigt att det mesta slasket samlas i silkorgen och att man inte behöver använda slaskskrapa lika mycket (där matrester också fastnar när man daskar ren den i sophinken).

Jag skulle nog föredra propp före silkorg, om jag visste att rostfri propp håller tätt och är bättre än gummipropp – har aldrig använt rostfri propp med platt sil. Någon som har erfarenhet av sådan?

:)


(Bild från modell Intra Atlantic H 610, bygghemma.se)
 
  • Rostfri diskbänk med två lika stora hoar och detaljbild av rostfri propp med platt sil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Jag gillar silkorg absolut bäst. Köpte och monterade en Intra för fem år sen som oväntat bara hade vanlig sil. Blev knasig på det ganska fort och köpte korgar. Har en Brabantia vägghängd sopkorg på dörren alldeles framför så väldigt lätt att tömma silkorgen utan söl.
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag gillar silkorg absolut bäst. Köpte och monterade en Intra för fem år sen som oväntat bara hade vanlig sil. Blev knasig på det ganska fort och köpte korgar. Har en Brabantia vägghängd sopkorg på dörren alldeles framför så väldigt lätt att tömma silkorgen utan söl.
Tack. Vad var det som knasade med sil och propp, tyckte du?

Det är svårt att borra i 50-talsträ ... stenhårt ... så har inte hängt upp sopkorgen utan den står inne i skåpet. Och nu med två sophinkar, en för vanliga sopor och en för brännbart, blir det iaf. att det får stå i skåpet. (Jag funderar på om jag ska byta ut hela det platsbyggda skåpet mot modernt, så kan ha lådor istället ... men det blir en annan tråd. ;))
 
nikasp
Är van att det är så lätt att lyfta upp och kasta skräp, skal och annat utan att behöva ”gräva” upp för hand eller med papper.
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
Vi valde sil med platt rostfri propp för jag tycker silkorgar är helt värdelösa. Vi är jättenöjda och har hittills inga problem med att den inte håller tätt, men köket är bara 1 år.
Vår köksleverantör sa även att man kunde byta mellan platt sil och silkorg efter att dikvbänken var monterad, om man skulle ångra sig. Vi har dock inte provat detta.
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi valde sil med platt rostfri propp för jag tycker silkorgar är helt värdelösa. Vi är jättenöjda och har hittills inga problem med att den inte håller tätt, men köket är bara 1 år.
Vår köksleverantör sa även att man kunde byta mellan platt sil och silkorg efter att dikvbänken var monterad, om man skulle ångra sig. Vi har dock inte provat detta.
Tack, vad bra. Ja, en variant skulle kunna vara att ha propp till vänster (som jag är van vid) och silkorg till höger (som jag är van att ha bara sil vid). Till vänster för disk och till höger för sköljning av grönsaker, slask osv. Man måste ju inte ha likadant i bägge hoarna. Hm, det skulle ju kunna bli riktigt bra. :D
 
nikasp nikasp skrev:
Är van att det är så lätt att lyfta upp och kasta skräp, skal och annat utan att behöva ”gräva” upp för hand eller med papper.
Jag fattar. :geek:
 
Som Mathildatiger skriver ovan går det i regel bra att byta ut hela rasket om man inte är nöjd. Hela kitet med silkorgar och annat kostar visserligen ett par hundra, men du behöver inte byta hela diskbänken och allt.
 
  • Gilla
Färgskalan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.