Hej, vi går i tankar att bygga nytt hus i framtiden.
Vi hade tänkt köpa tomt först och sedan bygga hus i lugn o ro.
Tomterna här omkring går för 500000-1000000, hur fungerar de med lån till det?
Och andra frågan är om man kan använda tomten som insats för husbygget sen, eller om man lär spara ihop till de också?
Hjälp en amatör :crysmile:
 
Har samma tankar här. Har väl en insats på 300-400 utan tomt i dagsläget.Och här går tomterna för 300 ungefär. Då tänker vi väl.kanske på de billigaste tillverkarna. Älvsbyhus, Smålandsvillan t.ex.
Hur mycket insats behöver man egentligen. Så mycket som möjligt givetvis. Men har någon här haft låg insats? 300-400'
 
Redigerat:
Det är väl 15% även vid nybygge. Finns även några banker/kontor som kräver 20%.
 
Jo men jag funderade om man sitter på en tomt och får förhandsvärdering för mer än vad man bygger för, om man kan använda resterande i insats? Om man kan ta en genväg istället för att spara ihop allt?
 
Det absolut lättaste är ju att boka ett möte med valfri bank och se vad dom säger.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
85% av marknadsvärdet är max vad man får belåna det färdiga huset till. Är ert nybyggda hus värt mer än det kostar att bygga är det ännu bättre. Det görs en värdering på huset när man omvandlar byggkreditivet till bolån. Det är först då man egentligen måste ha sin insats. Byggkreditivet och tillfälligt tomtlån omfattas inte av belåningskraven så där finns det egentligen ingen gräns. Det är dock så att vid nybygge medför det en stor risk för ökade kostnader så det är många banker räknar med att man behöver 25% insats av totala byggkostnadskalkylen eller god marginal till lånetaket (4,5ggr årsinkomst är bra riktlinje som max)

Man kan alltså köpa en tomt med ett tilfälligt tomtlån utan insats. Men det är alltid klokt att ha ordentlig marginal när man ska bygga.
Nordea rekommenderar jag som bank om man ska bygga nytt.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
F
T Twister123 skrev:
Jo men jag funderade om man sitter på en tomt och får förhandsvärdering för mer än vad man bygger för, om man kan använda resterande i insats? Om man kan ta en genväg istället för att spara ihop allt?
Tomten (eller fastigheten) är en tillgång så god som kontanter. Men om du trodde att du först kunde låna till tomtköpet och sen kasta in tomten som en tillgång utan hänsyn till lånen så är det fel. Faktum är att när ni går till banken för byggkreditiv och det är kunder som inte har pengar så tittar dom på allt. Era löner, hur troligt det är att ni kommer att ha jobbet kvar under en längre tid, studielån, om man sitter på idiot-lån på datorer och möbler mm.
Så har ni sådana pyttelån med skitsaker så se till att ha reglerat och löst sånt innan för sånt gillar inte banker.

Hade jag inte haft barn och skulle bygga nytt i lugn och ro så hade jag absolut kunnat tänka mig att köpa tomten och börja med det feta garaget med den lilla lägenheten i och flyttat in där under byggtiden av huset. Då har man låga boendekostnade under byggtiden, man bor nära så man kan bygga mycket själv och man har ett torrt garage att förvara byggvaror och verktyg tills huset är vädertätt.

Sen hur man får till det med färdigställandeintyg och andra korkade nymodigheter dom har hittat på sen vi byggde 2009 kanske nån annan kan förklara.
 
Allright, jag tror jag är med.
Så om man har tex ett privatlån på 1milj till tomt och får det värderat när huset står uppe till tex 4milj, man har byggkostnader osv på 2,5milj. Så kan man inte använda de 500 i skillnad att lösa kontantinsatsen med?
Eller är ja ute å snurrar helt nu?

Klart att de är bäst att ha sparat ihop till kontantinsatsen, är mest nyfiken.
 
Jo du kan använda det som kontantinsats rent teoretiskt. Det är belåningsgraden på det slutgiltiga lånet som är relevant. Sen gör banken på förhand en rimlighetsbedömning och i den kan dom ha lite olika krav
 
F
T Twister123 skrev:
Allright, jag tror jag är med.
Så om man har tex ett privatlån på 1milj till tomt och får det värderat när huset står uppe till tex 4milj, man har byggkostnader osv på 2,5milj. Så kan man inte använda de 500 i skillnad att lösa kontantinsatsen med?
Eller är ja ute å snurrar helt nu?

Klart att de är bäst att ha sparat ihop till kontantinsatsen, är mest nyfiken.
Jo, absolut. Man har i slutändan två val, antingen låna (typ blanco) till kontantinsatsen eller ha pengarna sparade sen innan. Men som Johannes skriver, banken gör en ”överlevnadsberäkning” så man har ekonomi att leva.
 
Tack så mycket!!
 
Någon som har erfarenhet av att låna upp kontantinsats delvis med blancolån?
Vi har 60000 netto, inga övriga lån förutom ett studielån på 650kr månaden. Har ca 300 kontant och villorna går häromkring för ca 2,5 milj.

Skulle naturligtvis velat ha lite mer, men vi vill som familj med två småbarn snart till hus också.
 
Hemmakatten
Förutom 15% kontantinsats (= 375.000 för en fastighet på 2,5 miljoner) så behöver ni kontanta medel för lagfart (1,5% = 37.500) och eventuellt pantbrev på 85% av 2.500.000 (2% = 50.000).

Så det nu behöver kontant är 462.500 kr. Plus uppläggning av lån, alla flyttkostnader, ny inredning, gardiner mm som kan bli summor man inte ens fantiserat om, nya utemöbler mm.

Så om det inte är några omedelbara renoveringskostnader på nya huset som tak, badrum, dränering så behöver ni 462.500 kr i kontanter till det allra mest primära. Det vore inte orimligt för er att spara ihop på ett par år.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T torbrand skrev:
Någon som har erfarenhet av att låna upp kontantinsats delvis med blancolån?
Vi har 60000 netto, inga övriga lån förutom ett studielån på 650kr månaden. Har ca 300 kontant och villorna går häromkring för ca 2,5 milj.

Skulle naturligtvis velat ha lite mer, men vi vill som familj med två småbarn snart till hus också.
Idag är det svåraste med husköp att komma in på bostadsmarknaden. Du sparar till kontantinsats 375 000.- men när du sparat ihop kontantinsatsen så har huspriset stigit till t ex till 3 milj och kontantinsatsen räcker inte. Banken kräver nu 450 000.- Blancolån är dyra lån som inte räknas som kontantinsats (kontantinsats är ju vad ordet säger kontanter inte lån) utan belastar dig så att du får låna mindre. Skall du låna till kontantinsats så måste det vara lån som banken inte kan se t ex av föräldrar. Men ni har ju höga inkomster så 2,5 milj kan inte vara något problem att dra runt. Det gäller bara att komma in och köpa första huset.
 
Som Dr Jumping Jack skriver ovan så.är ju problemet att man behöver nästan komma in på bostads marknaden. De senaste två åren har husen stigit en halv miljon utan tvekan, vilket känns lite surt. Just därför ett blanco på resterande kontantinsats skulle kunna pusha på traven lite. Våran egna bankman har inte sett några bekymmer i det i vår ekonomi. Så egentligen söker vi med lykta efter ett hus att trivas i. Tänkte mest om någon annan resonerar likadant. Tyvärr kommer det inte ut mycket hus omkring här. Just därför funderar vi ibland på ett nybygge, billigare Älvsbyhus kanske(?). Skulle man även kan ske ha amorteringsfritt i något år så kanske man kan hård amortera blancolånet? Tänkte om någon har erfarenhet av detta själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.