Hej.

Jag håller på att rita på ett hus och behöver få klartecken när en vind/loft räknas som en våning?

Jag vet om 0,7m måttet från golv på vind till Byggnadshöjd för att vinden/loftet skall räknas som en våning. Men det finns även en regel som säger att om innertakshöjden är lägre än 1,9m så räknas det ej som Boyta.

Så frågan är, om 0,7m måttet överskrids men innertakshöjden är lägre än 1,9m. Räknas då vinden/loftet som en våning fast som biarea?

En extra fråga angående utrymning på loft/vind. När måste man ha ett utrymningsbart förnster? Har det med storleken att göra? Många Attefall med loft har ej utrymningsbara fönster.

Mvh Y
 
Jag tolkar reglerna precis så.
Över 0,7m = våning
Under Xm = biyta.
2,4m är kravet för bostad men vid snedtak räknas viss lägre takhöjd med, kommer inte ihåg exakt vad det står dock
 
  • Gilla
yezirko
  • Laddar…
Då tolkar vi det lika.
Jag håller på att rita på en fjällstuga men det är svårt att få till ett loft som inte räknas som en våning då man helst vill ha rätt så mycket isoleing i tak. Då sticker 0,7m måttet iväg rätt så fort.

Mäts byggnadshöjden till överkant råspont/takstol i linje med yttervägg eller till överkant takbeläggning? Är det till takbeläggning så kan man tjäna 1dm genom att välja plåttak då det ej bygger lika högt som tegel.
 
Papptak bli ännu tunnare, och så kan man köra ett lager PIR isolering så kan man göra isoleringen tunnare. Men det är svårt att få in utrymme på vinden i ett litet hus
 
  • Gilla
yezirko
  • Laddar…
Någon som vet mer kring denna fråga, t ex bygglovshandläggare?

Ol jag bygger en ”våning” med säg 1,8m takhöjd < 1,9m - för förvaring och inte avsedd som boyta - är det att betrakta som våning isåfall?
 
P petersthlm skrev:
Någon som vet mer kring denna fråga, t ex bygglovshandläggare?

Ol jag bygger en ”våning” med säg 1,8m takhöjd < 1,9m - för förvaring och inte avsedd som boyta - är det att betrakta som våning isåfall?
Hej, Jag har läst på en del om det här.
Om 1,9m höjden avgör om ytan räknas som BOA eller BIA (Boarea, Biarea).
Det är 0,7m måttet som avgör om det är en våning eller ej. http://www.osteraker.se/download/18.11c9410c14b776b95ec46e/1446720359095/Vad är VÅNING.pdf
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Y yezirko skrev:
Hej, Jag har läst på en del om det här.
Om 1,9m höjden avgör om ytan räknas som BOA eller BIA (Boarea, Biarea).
Det är 0,7m måttet som avgör om det är en våning eller ej. [länk] är VÅNING.pdf
Ja, men på Österåkers bild: Vad händer om ”vinden” trots <0,7m är mkt hög och avdelad i två plan där t ex lägsta planet har en höjd om 2m och övre planet har en höjd om 1,9m? Båda planens golv är alltså högre upp än 0,7m under BH.
 
Är BH mer än 0,7m över golvet är det en våning oavsett takhöjden i rummet. Det är en separat fråga om det är biyta eller boyta
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är BH mer än 0,7m över golvet är det en våning oavsett takhöjden i rummet. Det är en separat fråga om det är biyta eller boyta
Kanske uttryckte mig slarvigt. Min poäng var om man hade två vindsplan där båda vindsplanens golv uppfyller ”vindskravet” om 0,7m men där uppenbarligen det ena vindsplanet har ett bjälklag ovanför sig?
 
Jag förstår inte din tanke riktigt. Visa med en bild?
 
Titta på Österåkers bild i länken ocan. Dra ett horisontellt mellanbjälklag i mitten på vinden så att det bildas två vindar. Är båda planen fortfarande vind?
 
Ja då är båda vind och ingen våning. Du har bara en punkt för byggnadshöjd och golvet måste vara över 0,7m under denna. Om du styckar av vinden med extra plan har ingen betydelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.