Jag har sett ett antal trådar om detta med att ta bort element, men hittar inget som det vi har och både jag och maken är helt okunniga om rörmokeri (vi hade hoppats slippa detta men tapeten bakom sitter jättelöst så det finns ingen annan utväg).
Finns någon vänlig kunnig person som kan tala om hur man gör? :giggle:Man kan stoppa i någon sorts ploppar har jag förstått.
Så här ser det ut:
Gammalt vitmålat radiator framför en vägg med delvis löst tapet och synlig vägg och golvträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorrör mot en vägg med tapetrester och skadat område där elementet ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla radiatorventiler och rör mot en murad vägg som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om detta var rätt plats, men är det någon som vet om det ens går att plocka bort ett sådant här element tillfälligt utan hjälp av rörmokare?
 
Med rätt kompetens kan man göra det själv. Jag tror att eftersom det inte finns avstängning på returen så måste du dränera systemet innan du skruvar bort elementet. Lämpligtvis dränerar man systemet vid en lågpunkt ex i källaren och öppnar avluftningar på element för luftinsläpp. Du behöver sen inte plugga rören och fylla systemet då du borde bli färdig bakom elementet innan vintern. Bra om man gör det hyfsat fort så minskar tiden som systemet blir utsatt för syre. När ni monterat elementet igen fyller ni och avluftar systemet.
 
M Mardigan skrev:
Med rätt kompetens kan man göra det själv. Jag tror att eftersom det inte finns avstängning på returen så måste du dränera systemet innan du skruvar bort elementet. Lämpligtvis dränerar man systemet vid en lågpunkt ex i källaren och öppnar avluftningar på element för luftinsläpp. Du behöver sen inte plugga rören och fylla systemet då du borde bli färdig bakom elementet innan vintern. Bra om man gör det hyfsat fort så minskar tiden som systemet blir utsatt för syre. När ni monterat elementet igen fyller ni och avluftar systemet.
Ja det låter ju vettigt förstås. Men om man inte har så mycket kompetens då? :oops: Jag vet knappt vilka muttrar man ska skruva på...
 
Om du inte känner att du ens vill försöka, så är det rörmokare som gäller.

Annars hade jag nog siktat på följande:
Stäng av cirkulationspumpen och eventuellt själva värmekällan. Dränera systemet såpass mycket som behövs. Sitter radiatorn på övervåningen räcker det med att tappa ur det som behövs för att det inte skall vara vatten i radiatorn. När du tappar ur så får du öppna luftningsskruvarna så att det kommer in luft så vattnet kan rinna ut. Missade själv det på ett ställe sist jag tappade hela systemet och när jag luftade radiatorn jag missat så gurglade det fint i hela systemet när vattnet forsade ut.

Sen är det väl bara att skruva loss och göra det ni behöver göra. Vet inte om det behövs någon gängtejp eller lindrev eller något när ni skruvar ihop igen, men det kan säkert någon svara på.

För dräneringshjälp vore det bra med en bild eller två på hur det ser ut där ni har värmekällan (värmepump, fjärrvärme, pelletspanna eller annat) så det går att guida till rätt rattar och kranar.
 
tensiden tensiden skrev:
Om du inte känner att du ens vill försöka, så är det rörmokare som gäller.

Annars hade jag nog siktat på följande:
Stäng av cirkulationspumpen och eventuellt själva värmekällan. Dränera systemet såpass mycket som behövs. Sitter radiatorn på övervåningen räcker det med att tappa ur det som behövs för att det inte skall vara vatten i radiatorn. När du tappar ur så får du öppna luftningsskruvarna så att det kommer in luft så vattnet kan rinna ut. Missade själv det på ett ställe sist jag tappade hela systemet och när jag luftade radiatorn jag missat så gurglade det fint i hela systemet när vattnet forsade ut.

Sen är det väl bara att skruva loss och göra det ni behöver göra. Vet inte om det behövs någon gängtejp eller lindrev eller något när ni skruvar ihop igen, men det kan säkert någon svara på.

För dräneringshjälp vore det bra med en bild eller två på hur det ser ut där ni har värmekällan (värmepump, fjärrvärme, pelletspanna eller annat) så det går att guida till rätt rattar och kranar.
Tack för tips! Du menar alltså att systemet inte behöver dräneras om det är på övervåningen? För ja, det sitter på övervåningen.
Jag tror jag kan klura ut hur systemet kan tömmas för jag tog över huset av min mamma och hennes man, och de brukade tömma vattnet och kallställa huset på vintern. (Vi har det här som semesterbostad.) Det är en Nibe värmepanna från 1995 och rattarna sitter undertill i en mörk källare och är väldigt svårfotade. :D Men om vi bestämmer oss för att göra detta nu i sommar (vet inte om vi hinner ärligt talat) och inte lyckas klura ut hur man gör så ska jag försöka. Bra att veta att det går att göra i alla fall.
(y)
 
Ta dit en röris som fryser rören, monterar ner element och pluggar rören så kan du jobba i lugn och ro. :)
 
Jo, det behöver dräneras ändå, men inte lika mycket, bara så att det inte är vatten kvar på övervåningen.
 
P Petronille skrev:
Tack för tips! Du menar alltså att systemet inte behöver dräneras om det är på övervåningen? För ja, det sitter på övervåningen.
Jag tror jag kan klura ut hur systemet kan tömmas för jag tog över huset av min mamma och hennes man, och de brukade tömma vattnet och kallställa huset på vintern. (Vi har det här som semesterbostad.) Det är en Nibe värmepanna från 1995 och rattarna sitter undertill i en mörk källare och är väldigt svårfotade. :D Men om vi bestämmer oss för att göra detta nu i sommar (vet inte om vi hinner ärligt talat) och inte lyckas klura ut hur man gör så ska jag försöka. Bra att veta att det går att göra i alla fall.
(y)
Ja, exakt. Är cirkulationspumpen och allt av, så räcker det ju med att tömma ut så att radiatorn + lite till är tömt på vatten. Kan ju vara mer eller mindre svårt att uppskatta när det är dock..
 
P Petronille skrev:
Tack för tips! Du menar alltså att systemet inte behöver dräneras om det är på övervåningen? För ja, det sitter på övervåningen.
Jag tror jag kan klura ut hur systemet kan tömmas för jag tog över huset av min mamma och hennes man, och de brukade tömma vattnet och kallställa huset på vintern. (Vi har det här som semesterbostad.) Det är en Nibe värmepanna från 1995 och rattarna sitter undertill i en mörk källare och är väldigt svårfotade. :D Men om vi bestämmer oss för att göra detta nu i sommar (vet inte om vi hinner ärligt talat) och inte lyckas klura ut hur man gör så ska jag försöka. Bra att veta att det går att göra i alla fall.
(y)
Men inte skall ni tömma systemet varje vinter. Helt förödande att fylla på nytt vatten varje är då rören kommer rosta sönder av allt nytt syre som tillförs.
Fixa det du behöver fixa med renovering och bortmonterande och tillbakamonterand av element och fyll systemet med 50/50 blandning av vatten och glykol. Då behöver ni inte tömma systemet och rören behöver inte utsättas för nytt syre/rost varje år.
Jag har ett glykolfyllt värmesystem i stugan som har fungerat klanderfritt sedan 1977 då farsan byggde stugans värmesystem. Vedpanna med självcirkulationssystem då vi inte har ström.
 
GoC GoC skrev:
Men inte skall ni tömma systemet varje vinter. Helt förödande att fylla på nytt vatten varje är då rören kommer rosta sönder av allt nytt syre som tillförs.
Fixa det du behöver fixa med renovering och bortmonterande och tillbakamonterand av element och fyll systemet med 50/50 blandning av vatten och glykol. Då behöver ni inte tömma systemet och rören behöver inte utsättas för nytt syre/rost varje år.
Jag har ett glykolfyllt värmesystem i stugan som har fungerat klanderfritt sedan 1977 då farsan byggde stugans värmesystem. Vedpanna med självcirkulationssystem då vi inte har ström.
Jag kanske sade fel, de tömde rören och fyllde på glykol, vet inte om det innebär att elementen är helt tömda. Men vi gör hur som helst inte det längre.
 
P Petronille skrev:
Vet inte om detta var rätt plats, men är det någon som vet om det ens går att plocka bort ett sådant här element tillfälligt utan hjälp av rörmokare?[/QUOT

Steg 1 Stäng av cirkulationspump och töm värmesystemet på vatten, sitter elementet högt upp i huset kan det räcka med lite, sitter elementet långt ner i huset kan det bli mycket! Sen kan det ju finnas ventiler i närheten som kan underlätta detta.

Steg 2 Montera ned elementet när det tömt, smäll på lite färg, sätt tillbaka element.

Steg 3 fyll upp systemet, kolla så att inget läckage uppstått, lufta samtliga element som blivit tömda på vatten, starta cirkulationspump! :) Kör bah kör
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.