Hej!
Skulle vilja fylla igen min källaringång för att istället göra parkeringsplatser.
Som ni ser på bilderna så är det ca 3 m som behöver fyllas igen.
Min fråga är hur man ska bygga väggen så att det håller emot jordmassorna
I dagsläget är det trästomme med hönsnät och puts( har inte öppnat upp ännu. Men nästan säker).
Är det smidigast att göra någon form av dränering för att sen mura en vägg utanpå befintlig vägg. Eller ska man sätta någon l-stöd?
Vad tror ni. Hur hade ni gjort?
Mvh
 
  • Övergiven källaringång med betongtrappor och hönsnätsstaket, omgivet av övervuxen vegetation och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nedgång till en källare med trägeländer omgiven av gröna växter och en vit husvägg, som ska omvandlas till parkeringsplatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervuxen källaringång omgiven av grönska med synlig trappa och stödmur, föreslagen för igentäppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska du ta dig in i källaren sedan?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ska du ta dig in i källaren sedan?
Bra fråga :) . Det blir en dörr på gaveln istället.
 
OK. Jag var rädd att du skulle överge källaren. Källare är ovärderliga!
Till din fråga: jag skulle fylla på med makadam till 30 cm under träpanelen. Sedan en plan yta med makadam ungefär 1 m från huset. Sedan en liten stödmur till önskad nivå för p-platsen. Beroende på höjden på denna stödmur och förväntad last från bilar finns olika alternativ
 
  • Gilla
Kv1ck
  • Laddar…
Ok. Så du tror inte källarväggen behöver hjälp med att trycka lasterna utåt? Tänker att det blir mycket kraft som tryker in mot väggen?
 
Några fler tankar från detta fina forum? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.