I sommar måste vi putsa/måla fasaden. I dag finns tre gigantiska murgrönor på tre ställen runt huset. Vidare finns två stora rhododendron alldeles vid husgrunden. Dessa måste bort alt. flyttas. Murgrönan skulle jag helst vilja ha i samma majestätiska omfattning fast inte vid huset utan i en spalje etc. Hur gör man för att flytta? Går det? Hur djupt går rötterna? Tacksam för tips.

/Nybliven ägare till 60-talshus
 
  • Gilla
Anders blom
  • Laddar…
Din murgröna kommer att må bra av att klippas ner helt och hållet. Klipp ner den till ca 20 cm höjd så har du något att hålla i när du gräver upp den. Murgröna är ett otyg mot grund och husfasad och du gör helt rätt i att flytta den längre bort i trädgården. Rotsystemet är kraftfullt - men inte så känslig om man inte får upp allt. Den tänder ju lätt även på gamla grenbitar. Du bör ändå se till att du får bort alla rötter så att den inte kommer tillbaka på ursprungsplatsen.

För mig tog det knappt ett år för 15 kvm murgrönevägg att täckas helt efter grym beskärning här i Skåne.

När det gäller rhododendron är den lätt att flytta - den har ett mycket litet och kompakt rotsystem. Om du nu måste flytta den på våren kan det vara lämpligt att försiktigt knäcka av blomknopparna så att du ger trädet en bättre chans vid nyetableringen. Sätt de stora plantorna nära varandra - de trivs att trängas i motsats till många andra växter. Komplettera gärna med ett par nya rhododendronbuskar dikt intill istället för att beskära de gamla. Massor av vatten måste till. Detta är också en orsak till varför man inte heller ska ha rhododendron i anslutning till husgrund eftersom man helst skall djupvattna dem varje höst så att de klarar vintern och nästkommande säsongs blomning väl.
 
Kanon, tack för svar!

M.
 
Förresten, om man planterar murgrönan i trädgården, kan den klättra längs en trädstam (tall) eller bör den klättra på någon sorts spaljé? Som murgrönan nu ser ut på husväggen kan jag tänka mig att den kan bli rätt tung om man inte har en hyfsat stabil spaljékonstruktion.

M.
 
Det är inte ens säkert att du behöver flytta murgrönan? Går det inte att bara "vika ner" den, och sedan, efter ommålingen, sätta upp dem mot en spaljé, ev efter att man klippt ned den endel.
 
Men har inte murgröna krafiga rötter som kan tränga in i husgrund?

M.
 
Murgrönan fäster på i princip allt utom plåt. Det räcker inte med en spaljé mot husväggen eftersom den kommer att snabbt ta sig in mot fasaden och fästa sina sugrötter. Sugrötterna kryper in/mellan betong/puts/tegelstensfogar/brädor, spränger och tillåter fukten att ta sig in. Den är lika aggressiv under som ovan jord.

Visst kan det vara dekorativt att sätta murgröna mot ett dött gammalt fruktträd - räkna annars krasst med att murgrönan så småningom tar kål på trädet. Det kan ta lång tid så det är värt att försöka. Kan bli mycket pampigt. Den behöver ingen hjälp. Däremot kan den bli så tung att en storm river ner den så det är vettigt att klippa in den/putsa den då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.