Hej!

Jag har fått bra hjälp här tidigare.
Skulle ni kunna hjälpa mig att ta reda på hur man får tag i en kåpa som på bilden? Ska man göra e själv?
Tips på lösning vore otroligt tacksamt!!

MVH Johan
 
  • Gamla eluttag utan kåpa monterade i vit vägg, behöver ersättningskåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa i vägg bredvid ljusströmbrytare, behov av kåpa eller täckplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma dit en skokartong!
Häng en tavla över hålet.
O.S.V.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Ett snyggt nyckelskåp där man tar bort bakstycket?
 
tommib
Är det bara jag som tycker att det ser märkligt ut?

Det ser ut att vara uppe vid taket men där är en brytare?

I själva sakfrågan säger jag också, litet skåp utan bakstycke. Gärna ett som är lite bredare så man kan borra för fästena en bit bort.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är det bara jag som tycker att det ser märkligt ut?

Det ser ut att vara uppe vid taket men där är en brytare?

I själva sakfrågan säger jag också, litet skåp utan bakstycke. Gärna ett som är lite bredare så man kan borra för fästena en bit bort.
Det har väl suttit en lucka med gångjärn i överkant och lås nertill?
Infälld elcentral (mini) standard i lägenheten 1 propp till spisen 1 propp till lampan och radiogrammofonen, normal standard på 40-50 talet.
 
tommib
Jo, men vad gör strömbrytaren där?

Jag gissar annars på två proppar för allmänel/belysning och gasspis...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Det är gamla säkringar. De sitter precis i hallen under det nya proppskåpet med dvärgbrytare.
Tack för alla tips, får som sagt vara försiktig när jag borrar så att jag inte drar in en skruv i någon kabel :)

MVH Johan
 
S
Kuytan Kuytan skrev:
Hej!

Jag har fått bra hjälp här tidigare.
Skulle ni kunna hjälpa mig att ta reda på hur man får tag i en kåpa som på bilden? Ska man göra e själv?
Tips på lösning vore otroligt tacksamt!!

MVH Johan
Kolla på Byggmax eller Biltema/Jula, Det finns inspektionsluckor av plåt som inte bygger så mycket. Antar att den bakre panelen/lådan står för beröringsskydd!?
 
Om det sitter en ny elcentral i lägenheten så måste väl denna gamla relik gå att ta bort.
Ser ut som det inte sitter någon säkring åtminstone i ena propphuven.

Protte
 
Det kan vara en huvudsäkring i en stigarlåda!

I så fall matar den enda säkringen hela den nya centralen.

Ha (bara) några lampor på, lätta på den säkringen och se om det slocknar...

2 säkringar för att det var gjort före spänningsomläggningen till 380V huvudspänning. Efter omläggning blev den ena säkringen onödig.

Borra inte över och under lådan i så fall - det går vertikalt rör till alla lägenheter över varandra med en lite grövre servis, och så tas det av matning till varje lägenhet i en likadan låda. Med andra ord ett rör från denna låda till Din nya central.

Försök om möjligt använda de gängade fästhål som finns i lådan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Enligt skissen under säkringarna går det en 3-Fas stigare, där man tar ut 2 Faser till denna lägenheten. Som nämnts tidigare borra inte över eller under i väggen! En sådan stigare kan vara säkrad i källaren med 80-120A beroende på hur många våningar det är i huset.
Hur ser den nya elcentralen ut? Foto önskas.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och om man inte gissar utan öppnar lådan och kollar/mäter så vet man. Efter det kan man även få råd som är av nått värde ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej!
Jag är på semester, återkommer med bilder då.
Tack för alla svar, jag vill inte plocka bort något utan endast dölja snyggt. Detta då som några ovan säger att en säkring "används".

//Johan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.