Om jag köper ett riktigt renoveringsobjekt som sommarstuga/fritidshus, är det många dolda kostnader att tänka på?

Huset är ett vanligt hus (ej fritidshus) som jag förstått det. Pris under 100 000 kr, kanske 50 000 kr. Fullstort hus, el, badrum osv. Väldigt dåligt skick. Men som sommarstuga tänker jag att jag kan fixa på och dona där lite smått och att dåligt skick är rätt okej ändå. Frågan är vad det kan tillkomma för kostnader?

Fastighetsavgift/skatt bör bli väldigt låg med tanke på priset på huset.
El går att stänga av under vintern? Om man får ut vattnet ur ledningarna så de inte fryser osv.

Vad tror ni omkostnader kan bli väldigt ungefärligt årligen?
 
Du måste låta någon person med kunskap kontrollera huset.
Har du otur kan oväntade kostnader dyka upp gällande akuta åtgärder, t.ex. takläckage, vattenskada, vattensystem, elsystem, etc.
Att enbart räkna på drift utan underhåll/renovering kan bli helt fel.
 
Även om du stänger av elen på vintern så har du den fasta kostnaden för el som är den största delen. Har du enskilt vatten så har du ingen kostnad för det. Annars kostar det. Hur är det med avlopp? Sannolikt finns här en kostnad. Sophämtning kostar. På din deklaration hamnar taxeringsvärdet för fastigheten och du betalar fastighetsskatt. Du måste kanske ha någon form av försäkring. Du måste lägga upp en budget och sen fundera om det funkar för dig. Och som påpekas ovan, det kommer dra en del andra kostnader
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hmm, ja det verkar kosta en del med el/vatten. Ca 5000 kr för el och 2500 kr för vatten per år vad jag kan se (i fast avgift,utan att använda något alls). Samt småkostnader som sophämtning osv.

Jag ska kolla på huset i morgon. Räknar med att göra i princip allt jobb själv och lägga mindre pengar på renovering (kanske 50 000 kr i material) bara för att få det i någorlunda skick. Men jag vet mer efter visningen. Blir det 1000 kr/mån i fasta kostnader så kan det vara okej.

Det jag är mer orolig för är om det finns några saker som man måste göra som kan kosta mycket. T.ex om något går sönder som dusch och jag blir tvingad att fixa det och jag inte får göra det själv utan måste ta in någon och det blir 100 000 i kostnad. Kanske något måste fixas till eftersom det räknas som ett vanlig hus, även om vi då skulle använda det som fritidshus. Tips där?
 
Tak, fönster och fasad är ju sådana saker som kan sticka iväg både pengamässigt och tidsmässigt. Samt att det är kritiska punkter för husets välmående på sikt om det inte redan nu finns akuta behov av åtgärder.
 
Det är väl bara el som du inte får fixa med själv. Det finns annat som måste vara utfört enl regelverk t ex tätskikt i badrum men det är för att försäkringen skall gälla. Här är det väl mer frågan om vad du klarar av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.