Jag ska göra om i köket och bland annat sätta en integrerad bänkfläkt i köksön. Imkanalen till densamma kommer således att ledas ut ut köksön via golvet, ut under rum 2 sidan om köket, upp genom golvet i rum 2 och vidare upp genom taket för att senare föras genom vinden och taket för att avlutas på samma ställe som den tidigare mer traditionella installationen mynnar ut idag.

Så till frågan: Är det den bästa planen för genomförande, dvs bör jag gå i krypgrunden och avsluta på taket eller finns det ett bättre sätt?

Och den andra frågan: Vem anlitar jag för att få instruktioner till utförande av isolering, inspektionsluckor, brandskydd etc? Kan jag ringa en sotningsfirma för planering och sedan göra det själv? Vad bör jag tänka på mer? Jag planerar göra allt annat i köket själv så varför inte det också :)
 
  • Schematisk illustration av köksrenovering med imkanal som går genom golv och tak för integrerad bänkfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
M MiguelDelRey skrev:
Jag ska göra om i köket och bland annat sätta en integrerad bänkfläkt i köksön. Imkanalen till densamma kommer således att ledas ut ut köksön via golvet, ut under rum 2 sidan om köket, upp genom golvet i rum 2 och vidare upp genom taket för att senare föras genom vinden och taket för att avlutas på samma ställe som den tidigare mer traditionella installationen mynnar ut idag.

Så till frågan: Är det den bästa planen för genomförande, dvs bör jag gå i krypgrunden och avsluta på taket eller finns det ett bättre sätt?

Och den andra frågan: Vem anlitar jag för att få instruktioner till utförande av isolering, inspektionsluckor, brandskydd etc? Kan jag ringa en sotningsfirma för planering och sedan göra det själv? Vad bör jag tänka på mer? Jag planerar göra allt annat i köket själv så varför inte det också :)
Mitt råd är att ringa din sotare i första hand. Det är ändå han som bestämmer i slutändan om det blir godkänt eller ej, då han måste besiktiga innan imkanalen får tas i bruk.

Så börja med att höra med honom om hur du bäst löser detta.

Utifrån hans svar kan du sedan leta upp lämpliga tillverkare osv.
 
  • Gilla
dejan123 och 2 till
  • Laddar…
Står inför samma dilemma...:thinking: ska gjuta platta om ca en månad. Hur gjorde du tillslut?
- Hade sotaren någon synpunkt?
- Körde du med extern fläkt på vinden?
 
Har inte genomfört det ännu, men har haft sotaren där och han tyckte det var grönt. Det han huvudsakligen hade att säga var att:

- Ha med en renslucka i planen efter att kanalen kommer upp genom golvet i rum 2.
- Hålla böjarna till max 45 grader eller helst gå rakt upp när kanalen går upp på vinden och ut genom taket/huv.
- Installation av imkanal med brandteknisk klass EI-15, spirorör diameter 160mm och isolerad med 30 mm nätarmerad mineralullsmatta.

Projektet ser ut att sätta igång i slutet av augusti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.