Jag ska montera en skiva under mina överskåp i köket, och i dem ska jag fräsa ur för spotlights. Helt normal och modern lösninga mao. Men jag hittar inte vad det är jag ska köpa!?

Känns som jag har sökt på varenda bygghandel i Sverige, men jag hittar inte det jag söker. Misstänker att jag använder fel term helt enkelt. Baldakin/Täckskiva/Täcksida är de ord som förekommer i de här sammanhangen, och jag antar att "täckskiva" är det som gäller. Senaste gången vi monterade kök, när jag köpte ett från Electrolux Home, så hade de döpt det till "baldakin" - men det verkar de vara ensamma om.

Och när jag väl hittat en leverantör så finns det inga skivor för hörnskåp.

Gaaah, jag blir galen! Vart ska jag vända mig?
 
M MatCan skrev:
Köksleverantörerna har.
[länk]
Jag har kollat med just Ikea, men jag hittar ingen täckskiva för hörnskåp...
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har kollat med just Ikea, men jag hittar ingen täckskiva för hörnskåp...
Nej det tror jag inte finns. IKEAs täcksidor är ju till för sidorna, därav namnet ;-)
 
Eftersom man vill ha en skiva som täcker alla skåp och inte bara ett behövs ju oändligt antal storlekar, viket ju är lite av en omöjlighet. Köp MDF av något slag och lämna in för lackning eller måla själv beroende på vilken textur du önskar på färgen. Finns i helskivor ca 2440x1220, halvskivor och som "hyllplan" om du vill ha smalare, kan vara mest praktiskt iom att de förmodligen finns mått åt ena håller från början.
 
BirgitS
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har kollat med just Ikea, men jag hittar ingen täckskiva för hörnskåp...
Det får man såga till själv.
 
Tack för svaren!
Vill minnas att jag fick färdiga täckskivor på redan nämnda Electrolux-kök, men kan minnas fel.

Men hörntäckskiva måste väl ändå finnas? Det säljs ju säkert ett hörnskåp i sekunden världen över, behovet måste ju vara gigantiskt. :D
 
BirgitS
Det är liksom "ingen" som tittar långt in under en hörnskåp och ser att det är en skarv mellan två bitar långt in i hörnet. De flesta har ju skarvar i alla fall därför att de har så många överskåp att det blir mer än en de där ung. 2,5 m som en täcksida är lång.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ngn färdig täcksida för hörnskåp tror jag inte existerar utan man brukar få använda en bredare sida.
.. https://www.ikea.com/se/sv/p/foerbaettra-taecksida-vit-40297886/ .. som sedan sågas till efter skåpet, dvs malla av skåpet på skivan ...
Blir en skarv vänster och höger, men den blir i stort osynlig (om man sågar exakt dvs :))
 
Kolla hyllplan på Byggmax 240 långa finns i olika bredder vitlackade billiga har gjort bord av sådana
 
Jag tog faktiskt en dörr från samma kök jag satt in från IKEA, de var ett par mm tjockare än täcksidorna så det fanns lite mer marginal när jag sågade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.