Jag skulle behöva montera fast en rem på klippaggregatet eftersom ena kniven inte snurrar och en rem åkt av.

Dock så stöter jag på lite problem. Jag tolkar att man behöver skruva av de två skruvarna på framsidan på ovansidan. Dock är det inte vanliga muttrar på undersidan utan det är några runda varianter som är svåra att hålla still med en tång. Några tips eller förslag hur jag går tillväga?

Del av klippaggregat med synlig skruv och rund mutter svår att hålla med tång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en nöt fast på en skruv på ett slitet klippaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säker på att inte muttrarna sitter fastsvetsade? Har du testat att bara lossa bultarna?

Edit: Om inte, så testa med en polygrip eller annan tång som har runda/halvrunda käftar och som kan gripa runt muttrarna.
 
A
En blindnitsmutter,ser ut som att det rostat rätt bra i gängen,själv hade jag kapat lös och ersatt med ny mutter (nit eller vanlig)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Säker på att inte muttrarna sitter fastsvetsade? Har du testat att bara lossa bultarna?
Ja, de roterar vilket indikerar att de inte är fastsvetsade. Dock så verkar de ha rostat fast på skruven...
 
Handyman 1 skrev:
En blindnitsmutter,ser ut som att det rostat rätt bra i gängen,själv hade jag kapat lös och ersatt med ny mutter (nit eller vanlig)
Ja, det får nästan bli att man kapar och sedan monterar fast något som går att lossa i framtiden. Misstänker att man använt denna typ eftersom en mutter sannolikt rundas över tiden? Nu vet jag att det iaf heter blindnitsmutter, tack för det!
 
Fram med vinkelslipen!
 
Är det några särskilda skruvar man ska ha mer än att de bör vara rostfria?
 
Nä. Ta det som passar. Bult och mutter, gärna låsmutter, och gärna brickor på var sida.
 
Dremeln löste det där galant! Nu kommer jag åt remmen som är sönder. Har ni koll på om det spelar någon större roll om man kör med originalrem från Stiga eller om det fungerar bra med ersättningsremmar från exempelvis rembutiken.se?

En Dremel-verktyg ligger på en gul Stiga-maskindel bredvid en skadad rem och lösgjorda bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är sällan det går att hitta piratremmar med rätt dimensioner, men om du lyckas är det bara att gratulera. Priserna är hemska.
 
Det där är väl ingen vanlig kilrem, det är en kuggrem.
När du monterar remmen ska en kniv vara längs med och den andra tvärs över så de inte slår i varandra.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det där är väl ingen vanlig kilrem, det är en kuggrem.
När du monterar remmen ska en kniv vara längs med och den andra tvärs över så de inte slår i varandra.

Protte
Tack för påminnelsen. Det upptäckte jag tidigare när jag slipade knivarna, så den delen har jag koll på.
 
prototypen prototypen skrev:
Det där är väl ingen vanlig kilrem, det är en kuggrem.
När du monterar remmen ska en kniv vara längs med och den andra tvärs över så de inte slår i varandra.

Protte
Testar en rem från rembutiken. Galet dyrt för en originalrem. De anger ju att den ska passa, man man lär väl få se...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.