Pellegnillot71
M mlkjhr skrev:
Men i det här fallet får jag uppfattningen att det är en grävmaskin med hydraulspett som knackar berg och då behövs inga behörigheter för själva knackandet. Bygglov och sånt är en annan femma.
EXAKT DET ÄR DET HAN GÖR, KNACKAR BERG MED HYDRAULSPETT. Behöver man inget tillstånd då?
Bygglov mm är en helt annan sak. Det har han.
 
Nej, det behövs inget tillstånd för det. Det är helt ofarligt för omkringliggande byggnader. Du kan vara helt lugn.
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
EXAKT DET ÄR DET HAN GÖR, KNACKAR BERG MED HYDRAULSPETT. Behöver man inget tillstånd då?
Bygglov mm är en helt annan sak. Det har han.
Då spräcker han ingenting. Som ovan skriver så är det fritt fram med det som pågår.
 
Pellegnillot71
C C.Lundin skrev:
Då spräcker han ingenting. Som ovan skriver så är det fritt fram med det som pågår.
OK, tack för svar! Ville bara veta eftersom jag inte vet vad som gäller. Däremot så är jag inte lika säker på ofarligheten i det hela. Inte bara fick vi direkta skador när vår andra granne sprängde, men vi får nu även in vatten i vår källare när det regnar mycket, genom nya sprickor i berget som de orsakat. Men jag är väldigt känslig efter den händelsen!
Men jag håller tummarna för att det här går bra och att de är klara snart för det är inte en fridfull sysselsättning! ;)
 
Hur gick det? Blev det sprickor?
 
Pellegnillot71
Hej! Tack för frågan. Nej vi har inte sett några skador. Däremot blev kostnaderna för spräckningen så höga att grannen nu inte har råd att bygga. Så hans tomt är inte så vacker om man säger så...
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Hej! Tack för frågan. Nej vi har inte sett några skador. Däremot blev kostnaderna för spräckningen så höga att grannen nu inte har råd att bygga. Så hans tomt är inte så vacker om man säger så...
Vilken tur att du inte fick skador. Men oj!! Hur stor yta spräckte han? Vet du vad det kostade? Låter ju helt galet om det blir så dyrt att man inte kan bygga sen!!
 
Pellegnillot71
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Vilken tur att du inte fick skador. Men oj!! Hur stor yta spräckte han? Vet du vad det kostade? Låter ju helt galet om det blir så dyrt att man inte kan bygga sen!!
Det här är kanske inte världens mest byggerfarne man. Han fattade nog inte hur mycket berg det var och när man tar lite i taget så mörker man kanske inte hur det springer iväg... vet inte hur mycket det blev men bergväggen ser ut som ett tvåvåningshus nu....
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
EXAKT DET ÄR DET HAN GÖR, KNACKAR BERG MED HYDRAULSPETT. Behöver man inget tillstånd då?
Bygglov mm är en helt annan sak. Det har han.

Det beror ju helt på hur mkt han ska knacka bort åxå
Ska du ändra tomtens karaktär avsevärt så måste han ju ha ett marklov åxå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.