Hej.

Vi funderar på att bygga ett stenhus och undrar om någon känner till var man kan beställa "betongväggar" dvs ej mura i block utan förfabricerade väggar.

Vore även intressant att veta om någon annan har erfarenhet av att bygga med dessa.

 
Är också intresserad av information om samma frågeställning som Oscar5 har.
Vore intressant och veta om framförallt tillverkare i Polen för denna typ av Betongelement.
 
Har tagit reda på lite prisuppgifter för finja väggelement.
Elementen byggs efter husets ritningar, mao hål för fönster, dörrar, etc. gjörs i mallen till elementen.

De prisuppgifter jag fick var mellan 1400 och 2000 per kvadratmeter väggyta.
Så om man gör en PERT uträkning (sannolikhetsuträkning) (Bästa pris + Sämsta pris + 4 * Troligt pris)/6 så hamnar man på ca 1766 kronor per kvadratmeter väggyta.

Räknade på ett relativt stort enplans (ca 198 kvm) och då ger det en löplängd för väggarna på 76 meter vilket i sin tur ger ca 187 kvadratmeter väggyta (baserat på vägghöjd 2.465 m)
Detta skulle då resultera i en kostnad på 331000 kronor exklusive moms.

I priset så inkluderade finja transport och montering av väggarna, så i princip vad som skulle återstå för att få "stomfärdigt" är att slänga på takstolar och takförberedelser.

Fördelen som jag ser det är att man kan få upp väggarna på ett par dagar istället för ca 3 veckor om man skulle murat från grunden och upp. Och räknar man 3 veckor för två personer för att mura så skulle detta i sin tur kosta ca 72000 kronor (baserat på 300 kronor per timme) i arbetskostnad.
Har inte räknat på vad matrialkostnad skulle bli för motsvarande arbete om man fick det murat från grunden och upp - men om någon annan har färska uppgifter om detta så får ni gärna bidra med information.


 
Hej,

Tror att beräkningen stämmer ganska bra. Det man även måste ta med i beräkningen är att när man murar ska det även putsas efteråt, vilket är något man kan slippa om man nöjer sig med betongelementens olika varianter på "ytstruktur".
 
Ett litet tillägg till mitt inlägg ovan.
De vägelement som jag kollade priser på är finjas Combi-element. Där man sedan monterar gipsskivor på baksidan, läkte och isolering är inkluderat i elementen.
 
Kolla in Lindenvillan. Vi är mkt nöjda med dom. Mvh/F
 
Ga till finjabetong.se eller abetong.se
 
Hedared Sand & Betong har ett concept som heter Heda Excellent.

Priset ligger på ca1700 kr/kvm

http://www.sandobetong.se
 
Varför inte kolla in Träullit? Bra U-värde och värmetröghet. De priser jag fått låter betydligt billigare än de jag sett här.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.