S
Hej!
Jag ska bygga en stödmur på 60 cm (50 cm ovan mark) ut mot gatan. Bakom muren ska man enligt stentillverkarens instruktion gräva ut lika mycket som muren är hög, i mitt fall 60 cm. Men sedan när man ska padda bergkrossen får man inte köra närmare muren än 60 cm enligt instruktionen. Hur löser jag detta? Måste jag helt enkelt gräva ut 60 cm plus paddans bredd? Fungerar det bättre med en vibratorstamp? Vill helst inte gräva mer än nödvändigt. Hoppas på svar!
 
Hejsan!
Såg att du tyvärr inte fått något svar på din tråd men jag står inför liknande projekt och ville se om/hur du löst situationen. Är även nyfiken på hur du ev. grundlagt muren.
/Carl
 
Varför måste du padda krossen?
Det gör man väl bara under hus/byggnaderstengångar etc...
Men du ska kanske ha en gång där..
Förslagsvis hyr du en liten padda och lägger 10 cm åt gången.
 
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Varför måste du padda krossen?
Det gör man väl bara under hus/byggnaderstengångar etc...
Men du ska kanske ha en gång där..
Förslagsvis hyr du en liten padda och lägger 10 cm åt gången.
Enligt Benders instruktion och även andra instruktioner jag läst så ska bergkrossen paddas. Antar att det är för att materialet ska bli hårt och inte röra på sig så att muren inte flyttar på sig.[/QUOTE]
 
S
Carl Sterner Carl Sterner skrev:
Hejsan!
Såg att du tyvärr inte fått något svar på din tråd men jag står inför liknande projekt och ville se om/hur du löst situationen. Är även nyfiken på hur du ev. grundlagt muren.
/Carl
Hej! Det här är min första mur så du får inte ta mitt svar som en sanning och muren är inte klar än men jag ska skriva hur jag gjort.
Jag bet i det sura äpplet och grävde bort en bit till av slänten (mest matjord så gick ganska lätt) så att jag kunde padda bakom muren. Grävde dock inte riktigt ända ner till marknivå för där var det hårdare (dvs utgrävningen lutade lite ut mot muren) så jag fyllde bakom två murskift innan jag paddade (paddan väger 150 kg så den paddar bra). Har kört paddan minst 40 cm från muren och den har inte rört sig så 60 cm är kanske med viss säkerhetsmarginal.

Ang. grundläggningen så har jag gått efter Benders instruktion. Grävde ut en ränna ca 60 cm bred och 30-40 cm djup och lade i markduk som jag sedan fyllde med bergkross 0-32 och vattnade och paddade och sedan fortsatte fylla och vattna/padda om vartannat tills jag kom upp till rätt höjd (minst 20 cm måste man fylla enl. Benders). Därefter avjämnade jag med stenmjöl. Jag lade ut två stålrör bredvid varandra där ovansidan var på den höjd som jag ville att första murskiftet skulle vara på (använde en rotationslaser vilket var guld värt), fyllde med stenmjöl mellan rören och drog av överflödet med en planka (likadant som man gör vid plattsättning). En erfarenhet är att det nog är lättare att fylla med lite stenmjöl först, ev. padda och sedan lägga ner rören eftersom det var svårt att få rören på rätt höjd när de hamnade på stenar i krossen. När stenmjölet var på plats vattnade jag och lät det sätta sig i några timmar innan jag paddade. Lärdomen här är att lägga rören 1,5-2 cm högre än önskad höjd för stenmjölet paddas ihop en hel del. Därefter lade jag ut första skiftet och borstade bort eller lade på mer stenmjöl om det var för högt/lågt. Närmast bakom muren har jag fyllt ca 20 cm brett med makadam 8-16 och bakom det bergkross 0-32. Häftade fast markduk på en träskiva, lämnade ca 30 cm utanför som jag vek in under skivan och ställde skivan 20 cm från muren och fyllde med makadam på ena sidan och bergkross på andra. Sedan var det bara att rycka loss duken och dra upp skivan. Blev ett långt inlägg. Hoppas det ger någon klarhet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.