9 175 läst · 38 svar
9k läst
38 svar
Omförhandla elavtal, alternativ?
@tttomten
Är alltifrån en expert men tror du måste gå via någon av jämförelsesidorna för att få rabatten. Kanske går att ringa in och förhandla till sig den men ogillar telefonförhandling överlag då det är svårt att få en översikt och missförstånd är relativt vanligt.
Någon form av avtal har du nog för tror inte du kan vara utan. Antar att du kanske då hamnat hos ditt elnätsbolags standardlista som kan vara rätt dyr. Ett byte tar alltid lite tid, de ska skicka fullmakt till den som har dig just nu och bestämma datum för övertagandet osv.
Hade jag varit dig hade jag nog ringt ditt elnätsbolag och stämt av om du har hamnat där och sen be om att få deras rörliga avtal utan några bindningstider utan bara löpande. Därefter gjort en beställning via någon av jämförelsesidorna, så sköts sen överflytten automatiskt.
Är alltifrån en expert men tror du måste gå via någon av jämförelsesidorna för att få rabatten. Kanske går att ringa in och förhandla till sig den men ogillar telefonförhandling överlag då det är svårt att få en översikt och missförstånd är relativt vanligt.
Någon form av avtal har du nog för tror inte du kan vara utan. Antar att du kanske då hamnat hos ditt elnätsbolags standardlista som kan vara rätt dyr. Ett byte tar alltid lite tid, de ska skicka fullmakt till den som har dig just nu och bestämma datum för övertagandet osv.
Hade jag varit dig hade jag nog ringt ditt elnätsbolag och stämt av om du har hamnat där och sen be om att få deras rörliga avtal utan några bindningstider utan bara löpande. Därefter gjort en beställning via någon av jämförelsesidorna, så sköts sen överflytten automatiskt.
Ok som jag trodde, då tar vi första bästa länk. Tack för snabb respons.
Är lite irriterad så vill bort så snart som möjligt, men jo jag är medveten om att dom inte kommer stänga av strömmen så det är lugnt.
Kundtjänst ringde faktiskt nyss och då passade jag på att kolla...idag står jag på rörligt sommarpris utan bindningstid.
Är lite irriterad så vill bort så snart som möjligt, men jo jag är medveten om att dom inte kommer stänga av strömmen så det är lugnt.
Kundtjänst ringde faktiskt nyss och då passade jag på att kolla...idag står jag på rörligt sommarpris utan bindningstid.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Via Compricer, ja.tttomten skrev:
Tillägg:
Min löjligt låga elkostnad för april 2020 på 61 kr hade varit 109 kr hos vårt lokala nätbolag.
Och nätbolaget, Södra Hallands Kraft är hel kundägt och skall inte göra några övervinster.
Visserligen småpengar, men skillnaden är procentuellt rätt stor.
Redigerat:
TackKnockOnWood skrev:
oj vilken skillnad, men 61 spänn...tror nästan jag betalar mer i månadsavgift idag
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, det är nästan som veckopengen när man var barn.tttomten skrev:
Men det beror ju mycket på geografiskt läge, byggår och levnadsvanor och hur många man är.
En stor del av "värmeläckaget" går väl via diskmaskinens, tvättmaskinens och duschens utflöde av varmvatten.
Och snålar man på dessa, så blir förlusterna små
Kan även jag bidra med min faktura och avtal från Telinet för att fler ska få en rättvis bild.
Fakturan för juni har jag inte fått men den låg typ på 150 kr, men det beror på värmepumpen och poolpumpen står och surrar...
Samt en portabel ac som gick varm i juni
Fakturan för juni har jag inte fått men den låg typ på 150 kr, men det beror på värmepumpen och poolpumpen står och surrar...
Samt en portabel ac som gick varm i juni
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är haken? Det där är inte realistiskt.
Ska väl egentligen inte vara svårare än andra avtal... Du vet förhoppningsvis vad du tecknat/hur länge du har bundit dig, du får en påminnelse innan avtal löper ut-s hur långt innan i avtalet, krångligare än så ska det inte vara!
Det negativa man läser om är förmodligen folk som tecknat och sen inte förhandlat om eller sagt upp sig. Det står i avtalet att om man inte tecknar nytt eller byter leverantörer så övergår det till tror jag löpande med pristak och då kan det bli dyrt och man binder upp sig ytterligare...
Om alla läste vad avtalet säger och lägger in påminnelse i sin kalender så ska det inte vara ngt problem anser jag!
Det negativa man läser om är förmodligen folk som tecknat och sen inte förhandlat om eller sagt upp sig. Det står i avtalet att om man inte tecknar nytt eller byter leverantörer så övergår det till tror jag löpande med pristak och då kan det bli dyrt och man binder upp sig ytterligare...
Om alla läste vad avtalet säger och lägger in påminnelse i sin kalender så ska det inte vara ngt problem anser jag!
Känner att jag vill uppdatera min post lite då jag precis bytt bort Telinet då det gått lite över 12 månader sedan jag tecknade. Jag hade fel i min tidigare post om hur bytet sker så vill rätta till det samt att det verkar vara en del som undrar hur det går till.R Rubb skrev:@tttomten
Är alltifrån en expert men tror du måste gå via någon av jämförelsesidorna för att få rabatten. Kanske går att ringa in och förhandla till sig den men ogillar telefonförhandling överlag då det är svårt att få en översikt och missförstånd är relativt vanligt.
Någon form av avtal har du nog för tror inte du kan vara utan. Antar att du kanske då hamnat hos ditt elnätsbolags standardlista som kan vara rätt dyr. Ett byte tar alltid lite tid, de ska skicka fullmakt till den som har dig just nu och bestämma datum för övertagandet osv.
Hade jag varit dig hade jag nog ringt ditt elnätsbolag och stämt av om du har hamnat där och sen be om att få deras rörliga avtal utan några bindningstider utan bara löpande. Därefter gjort en beställning via någon av jämförelsesidorna, så sköts sen överflytten automatiskt.
Jag hade ett obundet avtal hos Telinet med 1 månads uppsägningstid, men med nedsatt pris i 12 månader.
Då jag skulle göra beställningen via prisjämförelsesajten så stod det att jag själv ansvarar för att säga upp mitt tidigare avtal i samband med bytet.
Chattade med Telinet och sa att jag ville säga upp då jag ska byta avtal. Redan här blev jag erbjuden fri månadsavgift i 1 år (49:-/mån). De ville däremot inte matcha nuvarande erbjudande till nya kunder och inte i närheten av vad man fick hos annan leverantör. Valde att säga upp och då fick jag ett datum som var 1 månad framåt i tiden (inte kalendermånad) där de sa
"From xxxx-xx-xx är du fri att byta till annan leverantör.", sedan satte jag bara det datumet som önskad start på nya abonnemanget och bytet har nu skett samt hunnit få slutfakturan från Telinet och allt har skett smärtfritt och utan några oväntade kostnader.
Skönt att det gick smidigt och du fick klara beskedR Rubb skrev:Känner att jag vill uppdatera min post lite då jag precis bytt bort Telinet då det gått lite över 12 månader sedan jag tecknade. Jag hade fel i min tidigare post om hur bytet sker så vill rätta till det samt att det verkar vara en del som undrar hur det går till.
Jag hade ett obundet avtal hos Telinet med 1 månads uppsägningstid, men med nedsatt pris i 12 månader.
Då jag skulle göra beställningen via prisjämförelsesajten så stod det att jag själv ansvarar för att säga upp mitt tidigare avtal i samband med bytet.
Chattade med Telinet och sa att jag ville säga upp då jag ska byta avtal. Redan här blev jag erbjuden fri månadsavgift i 1 år (49:-/mån). De ville däremot inte matcha nuvarande erbjudande till nya kunder och inte i närheten av vad man fick hos annan leverantör. Valde att säga upp och då fick jag ett datum som var 1 månad framåt i tiden (inte kalendermånad) där de sa
"From xxxx-xx-xx är du fri att byta till annan leverantör.", sedan satte jag bara det datumet som önskad start på nya abonnemanget och bytet har nu skett samt hunnit få slutfakturan från Telinet och allt har skett smärtfritt och utan några oväntade kostnader.