Jag har köpt ett äldre (1965) hus. I det finns bland annat ett rum som inte hänt något med sedan hantverkare drog in elen när huset byggdes. Inte ens elkontakt / lampkontakter finns utan enbart ledningar tejpade mot väggarna.

Jag vill veta vilken av mina proppar som går till det rummet. Och min vanliga metoden, stick in en lampa i väggen fungerar ju inte.

Vad för verktyg köper jag för att testa om det är el i ledningarna?

Det jag vill veta är ju "den här har el"/"den här har inte el" och inget mer avancerat. Men jag vill testa på ett vettigt vis. Eller är någon annan metod korrekt?
 
D Derbyboy skrev:
Det du ska mäta är växelström.
Nej!! Man ska mäta växelspänning.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej!! Man ska mäta växelspänning.
såklart, slarvfel av mig....
 
Men det hjälper ju ändå inte, för den mäter bara på blottlagd tråd.

Det TS vill veta är väl om det finns gamla, inaktiva ledningar i rummet som kan tas bort respektive om det finns någon som används och borde bytas. Och för att mäta det på ett något sånär säkert vis behöver man ju minst följa kabeln till närmaste dosa åt respektive håll. Och lämpligen också förstå att/varför spänningen kan vara avstängd utan att ledningen är bortkopplad mer än med strömbrytare.
 
E
Köp ingen multimeter. Köp en ordentlig spänningsprovare istället. Det behöver inte stå FLUKE på den. En riktigt bra spänningsprovare som täcker 99% av vad man som villaägare kan tänkas behöva mäta vad gäller elektricitet, men som inte kostar skjortan, är Uni-T UT15C.
Fördelen mot en multimeter är att man löper ingen som helst risk att råka stoppa in testledaren i fel hål på instrumentet, eller råka ha instrumentet i fel mätområde.
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Sedan kan man ju undra om inte det är läge att ta dit en fackman, tejpade elledningar låter som avancerad hempul och då kan man kanske hitta andra "smarta"lösningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lite bilder gör det lättare för alla aytt hjälpa mig.
Oorganiserade elsladdar och en brun papperspåse i ett hörn av ett outvecklat rum med vita murblocksväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavslutad elinstallation med oskyddade kablar och elrör på en betongvägg, indikerar tidigare bastuprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofärdiga elsladdar sticker ut från en betongvägg och tak i ett rum avsett för bastu, med synliga murade block och eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser alltså rummets elsladdar ut. Skulle blivit bastu eller liknande i planen när huset byggdes för 50 år sedan men det har aldrig blivit av. Målet för mig är att hitta vilken propp som går till rummet så jag vet vilken som inte ska vara i. Det ser ut som att detta kan vara gjort i samband med konstruktion och inte är hemmapul (enligt min lekmannasyn).

När jag väl ska fixa i uttrymmet och jobba med Elin så tar jag in elektriker. Just nu vill jag som sagt bara veta vilken propp som går vart så att ingen gäst leker kurragömma där av misstag. I dagsläget finns också lås på dörren - så ni behöver inte vara oroliga för dagens tillgänglighet.
 
E Emil_K skrev:
Köp ingen multimeter. Köp en ordentlig spänningsprovare istället. Det behöver inte stå FLUKE på den. En riktigt bra spänningsprovare som täcker 99% av vad man som villaägare kan tänkas behöva mäta vad gäller elektricitet, men som inte kostar skjortan, är Uni-T UT15C.
Fördelen mot en multimeter är att man löper ingen som helst risk att råka stoppa in testledaren i fel hål på instrumentet, eller råka ha instrumentet i fel mätområde.
Låter som ett bra förslag.
Kjell&co säljer dock Uni-T UT15C som multimeter. Priset är 299:- så det låter som ett rimligt köp.
edit: fel - det var ett annat produktnummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.