Hej!

Ska imorgon ut med sambon och kika på en tomt i Trångsund (Huddinge kommun, Sthlm) som vi sett annons på i DN. :)
Nu till stora frågan - hur bedömer man en tomt?! Det vi vet idag är att tomten är på 792 kvm och sluttar mot väster i en skogsbacke. Karta på tomten finns på http://w4.objektdata.se/pregen/1011/obj_658125814/hemnet.htm.

Vad ska man kika på/efter? ???
Hur värderar man en tomt?

Tacksam för alla råd och tips jag kan få!
 
Jag kan inte ge något fullständigt svar, men här är i alla fall några saker som kan påverka värdet:

1. Vilka regler för bebyggelse gäller på tomten?

På sammanfattningen om objektet står det att man får ha en byggarea på 200 kvm, vilket verkar vara en lögn, eftersom det i beskrivningen står att man får bebygga max 1/5 av tomten, det vill säga 158,4 kvm. Kolla upp vad som gäller med kommunen och kolla upp vad som i den kommunen anses ingå i byggarean. Ingår garage? Ingår uteplats under tak? Isåfall är 158,4 kvm inte speciellt mycket, men Stockholm är ju Stockholm.

Beskrivningen säger inget om hur högt huset får vara, vilken taklutning ni får ha, om någon del av tomten inte får bebyggas (prickmarkering), om någon del av tomten har annan maximal takhöjd än tomten i stort, om det finns något skyddsområde för brunn, några arkeologiska fynd, några servitut, och så vidare. Så be om att få ut detaljplanen för området, en förteckning över allt som gäller tomten, samt en karta som visar på alla detaljer rörande tomten. Allt sådant påverkar värdet på tomten.

2. Hur komplicerad kommer grundläggning att vara?

Hur mycket lutar tomten? Begär att få se karta med höjdlinjer om sådan finns. Vilken sorts mark består tomten av? Är det troligt att man kommer att behöva spränga eller påla för att bebygga tomten? Sådant påverkar också tomtvärdet.

3. Hur mycket arbete krävs för att få iordning tomten till en villatomt?

Sedan är förstås läget på tomten väldigt avgörande för värdet, men det antar jag att du förstår.

Det finns säkert andra som kan komma på fler saker som påverkar värdet väsentligt, men eftersom du ska ut imorgon och titta tänkte jag få med det jag kom på direkt. Lycka till!
 
Oj! Tack för svar! Det var verkligen bra tips!
Har iaf lyckats få ut lite info genom Lantmäteriets Fastighetsregister Online.

- Inga fornlämningar eller inskrivningar på tomten iaf :)

- Tomten är förvärvad 1976 och avstyckad 1999 - vad nu det innebär :-/

- Kommunalt VA vid tomtgräns så det är ju bra. Kostar ca 87.000 kr att dra fram VA, el och tele till tomten. Hyfsat pris antar jag?

- Området är detaljplanerat. Max 200 kvm gäller generellt i det området, dock max 1/5 del av resp tomts yta. Har dock ej lyckats få fram huruvida det gäller enbart huvudbyggnad eller alla ev byggnader.

- Ska se tomtenförst imorgon så vet inte hur sluttande den är. Men sambons föräldrar var ute och kikade idag och tyckte det såg bra ut. Plus att Trivselhus säljare hade bra koll på tomten och verkade inte tycka det var någon problemtomt, bara att det sluttar en del så krävs souterränghus.

- Läget är ju mkt bra för att vara en tomt i Stockholm till det priset - tycker jag iaf. Vad tycker andra 08:surprised:r härinne?
 
nja... vet inte om priset är så billigt? en ganska liten tomt. min sjötomt en mil längre söderut kostar 996:- per kvm.
Huddinge kommun är ganska lätta att prata med så ring byggnadskontoret och fråga om vad du får bygga.
Sen håller jag med om att det kan vara svårt att hitta något kataloghus som passar på en liten tomt som sluttar
 
Tack kire för svar!

Ja, man blir ju lite nojjig över tomtpriset - är det för bra för att vara sant? ??? Börjar ju undra om det går en kraftledning eller nåt över tomten ;D

Eller så har man kanske bara tur?

Som sagt så var min sambos föräldrar förbi tomten idag och tyckte den såg kanon ut, och Trivselhus säljare kände till tomten och började direkt snacka (maila) om vilka hus som skulle kunna passa, så det känns ju lite mindre oroande. Men vi får se imorgon då vi åker ut och kikar själva + träffar säljaren. Han lovade att ta med sig alla papper på tomten (servitut, etc). Detaljplanen gäller ju t.o.m. 2009 och enligt Huddinge kommuns 5-10 årsplan (på deras hemsida) kunde jag inte se några förändringar för just dett område.

Visst är det så att man får bygga max 4.5 m från tomtgränsen och 6m från gatan? I sånt fall skulle ju det kunna bli ett hus i 2 plan (souterräng) på typ 8 x 14 m (platta) ?
 
Kan nämna att en tomt lite längre västerut i trånsund (Fållan) på 200 kvm mer yta kostar 200.000 kr mer. Och då hade den lite sjöutsikt. Alltså 969 kr/kvm, inte så stor skillnad.
 
Oj, ja då ska jag ju defintivt ringa Huddinge kommun imorgon och fråga. Har ritat upp tomten i Visio för att mäta hur mycket hus man kan få.

Håller man sig till 6m från gata och 4.5 m från tomtgränserna så får man ut ca 17 x 15 m tillgänglig yta.
Sen får man ju se om det är 158.4 kvm totalyta för all byggnation, eller om 1/5 dels gränsen endast gäller själva tomtytan (alltså inte på höjden, eller hur man nu säger :-/ ). Om det endast gäller själva tomtytan så kan jag leva med att ev garage måste räknas in där, men är det 158.4 kvm som gäller även för 2-plans inkl garage så blir det ju genast värre.

Är det samma regler för ex carport (endast tak) som för garage?

Och är det 6m från gata och 4.5m från tomtgräns som gäller eller har jag bara fått för mig det? ???
 
Utgångspriset är väldigt bra 750 000 / 792 m2 = 947 kr/m2, det är nästan FÖR bra för att vara i Stockholm ... finns det någon hake!?!
Vi köpte en av Nackas högst belägna tomter på 1700 kvm förra året för 700 papp. Tomten ansågs omöjlig att komma upp på och hade varit ute till försäljning ett bra tag. Det går alltid att göra klipp om man håller ögonen öppna och går lite mot strömmen.

mvh
David
 
De 158.4 kvm är tillåten byggarea, det vill säga hur stor plattan är. Det har inget med boarea att göra, så antal våningar påverkar inte. Hur många våningar du får ha bestäms dock det också av detaljplanen, så det får du förstås också kolla.

Jag tror att det är lite olika med carport och sådant. Där jag ska bygga ingår garage och uteplats under tak i byggarean, men carport gör det inte utan det kan man bygga utöver byggarean som gäller i vår detaljplan.
 
Nu har jag iaf snackat med Huddine kommun! :D

- Inga servitut belastar tomten. :D

- Får bygga max 1/5 av tomtytan (alltså plattan!)

- Max 200 kvm får huset vara på och max 2 våningsplan, dock kan det bli 3 om man bygger souterräng och understa våningen har minst 2.5 väggar motfyllda (vad nu det betyder!).

- Garage på max 40 kvm och max 3m högt, där gäller minst 1m från tomtgräns och 6m från gatan.

- För huvudbyggnad gäller 6 m från gatan och minst 4 m från tomtgräns.

- Max höjd 6.5m (gäller vägghöjden) och max 27 graders lutning på taket. Dock kan det tillåtas 45 graders lutning på 1-planshus om grannarna går med på det.

- Ingen planerad ny detaljplan eller nyplanering av området. Föga troligt att det blir det enligt tjejen jag talade med i o m att området är ett gammalt och uppvuxet villaområde.

Det lät bra i mina öron! ;D
Vad tror ni?
 
Jag är hyfsat säker på att plattan inte får vara 1/5 av tomten, utan det är även inräknat takutsprånget i alla vädersträck...

 
Jo, fast takutsprånget bör ju inte vara så stort!

Vi funderar på att ha en platta på 140-150 kvm med 2-planshus på 100 kvm/våningsplan + 40 kvm garage.
Och det bör ju inte vara några problem med takutsprång då. Eller tänker jag fel?
 
säg att du vill ha 140kvm och kvadratisk byggnad= omkrets 12*4=48m. ska utsprånget vara 0,5m, vilket är litet med hängränn mm. så blir det 24kvm mindre platta...tyvärr
 
Hmm ... kanske jag som inte förstår hur man räknar ... men när jag kollar på tomten och håller gränserna så får man dit en platta på 12x12 utan minsta lilla problem. Som sagt, på plattan ska det endast vara 100 kvm hus + 40 kvm garage. Alltså 18,4 kvm mindre än vad som är tillåtet.

Förklara gärna lite närmare så jag inte missar något! :surprised:
 
För att räkna lätt så säg 10*10m=40m i omkrets, med 0,5m takutsp. ger det 20kvm.

Garaget: 6*6m=24m i omkrets = 12kvm

100 +(20)+40+(12)=172kvm
Detta är snålt räknat... är huset el. garaget rektangulärt så blir ytan ännu större...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.