Jag ska bygga en atlan strax över markhöjd. Yttermåtten blir 9 x 3,4 meter. Jag undrar vilka "regler" som gäller för hur brett regelavståndet ska vara för olika tjocka (och breda) altanplankor. Jag hade tänkt mig att använda 28 x 120 mm plankor. Samtidigt noterar jag att 22 x 95 mm vore ju billigare, men kanske sämre också?
 
Ja, billigare per meter men så går det åt mer oxå. Kolla kvadratmeterpriset istället så ser du nog att det är ganska lika.

Jag föredrar den bredare varianten.

600 mm mellan reglarna har varit ett standardmått länge nu. Funkar säkert för dig oxå.
 
cc60 funkar finemang med 28x120, men med 22 mm trall blir det lite gungigt tycker jag. Jag hade nog gått ner på cc 50 om jag hade valt 22mm....

.....vilket jag inte hade gjort för att:
Mycket mer skruvande -> större tidsåtgång
Nästan lika dyrt per kvm
Håller sämre - rötan käkar upp 22 mm fortare än 28mm.
28x120 är snyggare än 22x95
 
Alfons_Helikopter skrev:
...och 22 x 70 är snyggast  ;D
Que ???.
 
Tack för alla svar. Jag är dock lite konfunderad. Jag har precis sågat upp en altan som jag nu ska bygga om för att den ska se fräschare ut. Den gamla altanen var byggd med 28x120 och med cc80. Jag har gått på den en hel säsong utan att känna några problem. Är det någon annan som testat? Är det en "gammal sanning" att det är cc60 man ska ha? Finns det "officiella" rekommendationer?
 
Vargklo skrev:
Är det en "gammal sanning" att det är cc60 man ska ha? Finns det "officiella" rekommendationer?
C/c 60 ger större möjlighet att anpassa till befintliga mått. Mig veterligen finns det inga "officiella" mått.
 
cc60 och 28 mm tjocka om du inte vill ha orgeltramp . Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.