Jag blir knäpp på alla olika delar jag läser, hittar inte riktigt svaret på det jag söker. Så jag provar här.

Vi har ett hus från 1920-talet. Det är en gammal grusgång som leder upp till huset, och fortsätter även runt om.
Det växer sinnessjukt mycket ogräs i gruset, och jag har nu tagit bort ett 5 cm tjockt lager av små rötter på hela området. Vi har knappt någon sten kvar, det känns mest som sand. Ingen markduk, det är inget gjort vad jag tror sedan huset byggdes.

Nu vill vi snygga till. Lägga markduk för att förhindra viss ogräsväxt. Få fina grusgångar!

Men hur mycket behöver vi göra? Ska vi tänka att ”vi gör från början”? Gräva ut (hur mkt?), padda, markduk, kross (eller något sånt?), padda, och ny singel/makadam? Eller kan vi bara sopa undan grus/sand, lägga markduk, tunnare lager kross och sen singel/makadam?

Alltså, mer eller mindre, då grusgången finns, fast utan duk, finns det då någon ”genväg”? Eller bör vi gräva bort 10 cm typ?

Och, vad för produkter ska jag ha?
Bergkross, makadam, stenmjöl...?
 
  • En grusgång kantad av sten och vegetation med trädgårdsverktyg och hinkar framför en klippvägg vid ett hus från 1920-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal grusgång med synliga småstenar och gräs vid kanterna, leder fram mot ett grindstängsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter i samma sits så undrar hur ni gjorde?
 
Vi har tyvärr inte börjat med projektet än, det kom lite annat i vägen. Men jag undrar fortfarande! ;)
Känns dock som att det inte finns någon genväg, utan att gräva ut och göra om på nytt är det bästa.
 
Så här hade jag gjort: Gräv bort dåligt material, ni kommer troligtvis se hur mycket som bör grävas ur när ni väl börjar. När ni kommer ner på schysst material, typ ren sand eller lera så räcker det där. Lägg nu fiberduk och fyll upp med samkross, tex 0-18, till någon cm under färdig höjd. Vattna och slå med padda. Nu när gruset packats kan ni eventuellt justera upp med ytterligare lite 0-18, lägg på tills gruset är ca 1-2 cm under färdig höjd. Vattna och slå igen. Toppa med gårdsgrus, tex. "8-12" (makadam), eller någon form av singel som har rundare stenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.