Hej,

Vi flyttade i våras till hus där trädgården inte har skötts så bra på ett par år. Tidigare ägaren hade hund och kör den göra sina behov i trädgården. Gräsmattan har renoverats och börjar få hyfsad bukt med den. Men, vi har två stycken träd varav ett knappt utvecklar några blad i trädkronan. Jag tror att detta kan bero på röta där förra ägaren tycks sågat eller brutit av en gren slarvigt (försökte få med lite på bild även om det är svårt att se). Trädet har typ en gren som blommar på kronan och skjuter nya skott på stammen. Går detta att rädda? Vad göra man? Hade en tanke att man kanske kan kapa ner den dåliga delen och ta nya skott och borra in? Har sett detta på fruktträd men kanske inte funkar? Förslag?

Andra problemet är vår häck. Jag tror att det är hunden som har surat ner jorden men iaf så väcker den väldigt ojämnt och på ett ställe är den också ”otät” vad gör man åt detta?

Kom med alla tips och råd ni har
 
  • Ojämn häck med glesa fläckar mot en gräsmatta och tegelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät häck med delvis glesa områden och ojämn bladutveckling, potentiell skada från hundurin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät häck med blandad grönska och vissa delar som visar tecken på gles tillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träd med skadad bark och tecken på röta, omgivet av gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädstam med tecken på röta och skadad bark omgiven av gröna blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träd framför en häck, det ena frodigt och det andra med få blad i kronan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Träden ser ut som klotkörbär. De är toppympade och är inga långlivade saker då de ofta får grentorka. Enklast är att ta ned dem när de blir fula och ersätta med något mer långlivat.

Häcken är en ligusterhäck men varför den ser ut som den gör vet jag inte. I alla fall här på östkusten har vi haft tre extrema torksomrar i rad så skadorna kan ha med det att göra. I år blev det ju mer en vanlig svensk regnsommar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ligustern bör du kunna totalföryngra men jag inser att du då inte har något insynsskydd under ett par år. Framöver bör du klippa häcken i april/maj (beroende på var i landet du bor) och klippa putsa augusti/september).

Om du inte känner dig manad att totalförnya häcken klipper du med sekatör 30% av grenarna ca 15-25 cm från marken. Resten kan du klippa med häcksax (sidor/höjd). Detta kan du nu. Rensa eventuellt ogräs, lägg på ett par säckar jord och vattna igenom. Till våren gör du samma gallring så att du byter ut de skadade/torkade grenarna.

Jag håller med om vad Claes Sörmland skriver om dina klotträd.

Det är ju självklart att en potent vaktande jycke måste markera, framför allt om annan hund går förbi tomten. Då gäller det att fostra jycken. Mina grabbar har från början lärt sig att de bara får lyfta på benet på bambuna (som klarar detta) och inte på ligustern, buxbomen och thujan. Det är därför man aldrig ska plantera sådana växter mot trottoirer, gångvägar etc
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.