Hej!

Vi har börjat titta på hus och har hittat ett som snart ska ha visning. Vi vet dock inte mycket om hus och hoppas någon här kan titta på besiktningsprotokollet och hjälpa oss att tolka. Enligt protokollet är inget klassat som "bör åtgärdas" men vi har själva inte kompetensen att bedöma om det är rimligt.

Är det något som ser allvarligt ut och hur dyrt kan det i så fall bli att fixa?
Är det något som behöver fixas direkt?
Är det något särskilt vi bör titta på eller fråga om vid visningen?
Om vi skulle lägga ett bud och vinna budgivningen, bör vi då göra en egen besiktning?

Besiktningen genomfördes av OBM Byggnadsmiljö AB.

Sida ur besiktningsprotokoll med information om ett hus byggt år 2000 och frågor till säljaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av ett besiktningsprotokoll med checklistor och anmärkningar för olika delar av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Besiktningsprotokoll med markeringar på "Fönster" och "Grund", notering om takavlopp nära grundmur.

Textutdrag från ett besiktningsprotokoll som diskuterar risker med krypgrund, takventilation och vattenutrymmen i en fastighet.

Besiktningsprotokollutdrag för en krypgrund med träbjälklag, notering om fuktkvot och rekommendation för stickprovsmässig undersökning.

Energiklass E för byggnad med primärenergital 124 kWh/m² och år, uppvärmning via värmepump-fanluft, radonmätning ej utförd.

mvh
Henrik
 
Jag hade primärt varit oroad för taket. Röta på vindskivor, trasiga pannor och dom har inte kunnat besiktiga det pga isoleringen. Det hade man velat fått en ordentlig koll på.
 
Borde inte besiktningsmannen ha klassat de trasiga takpannorna som "Bör åtgärdas" istället för "Påpekande"? Eller kan det vara mindre allvarligt att det är vid ränndalen?
 
Ränndalen är en känslig plats och en svag punkt för läckage. Så om något så är det sämre att det är just där pannorna är trasiga.
 
Alla punkter som fått en 2:a vid besiktningen kan du omöjligt få som "dolda fel" i framtiden, eftersom det i protokollet finna påpekanden på dessa.. således blir alla fel som kan bero på dessa också undantagna från "dolda fel", vilket kan leda till stora kostnader i framtiden (eftersom det är väldigt många punkter med dessa "småfel")..

Värt att tänka på..
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Min första tanke är varför man valt att renovera våtutrymmen sju år efter att huset byggts. Och att dessa har "småfel" i form av dåligt fall, dålig placering av rörgenomföringar, felaktigt installerade brunnar osv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Min första tanke är varför man valt att renovera våtutrymmen sju år efter att huset byggts. Och att dessa har "småfel" i form av dåligt fall, dålig placering av rörgenomföringar, felaktigt installerade brunnar osv.
Det kan vara så att huset har genomgått en omfattande renovering eller utbyggnad och då fått ett "nytt" nybyggnadsår.
 
Besiktningsmannens påpekande angående rörgenomförningar i våtrummen, att det är ett av steg från de rekommendationer som finns. Hur var reglerna 2007 när det renoverades? Har för mig, rätta mig gärna, att det från 2010 blev "fel" med genomförningar i våtrum.
Ser ofta hur besiktningsmän påpekar saker utifrån regler som gäller idag, inte som gällde vid renovering eller uppförande, gör mig väldigt trött...
 
Claes Sörmland
O olomar skrev:
Besiktningsmannens påpekande angående rörgenomförningar i våtrummen, att det är ett av steg från de rekommendationer som finns. Hur var reglerna 2007 när det renoverades? Har för mig, rätta mig gärna, att det från 2010 blev "fel" med genomförningar i våtrum.
Ser ofta hur besiktningsmän påpekar saker utifrån regler som gäller idag, inte som gällde vid renovering eller uppförande, gör mig väldigt trött...
Säkra våtrum mars 2006:

Utdrag ur dokument om våtrumsregler som beskriver riktlinjer för rörgenomföringar i golv, med fokus på avstånd och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


April 2008 blev formuleringen hårdare. Bör blev skall:

"Förutom avloppsrör och golvbrunnar ska inga andra rörgenomföringar genom golvets tätskikt tillåtas."
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.