Jag har ett fönster i ett våtrum där vatten har läkt in i hörnet på fönsterkarmen och fått den att ruttna. Själva fönstret och resten av fönsterkarmen är helt ok och behöver bara lite kärlek, skrapning och färg.

Jag skulle givetvis kunna byta hela fönstret men del känns det onödigt och dels vill jag bevara samma utseende på alla fönster.

Hur bör jag bäst tackla detta - går ett göra det utan att ta loss hela fönstret och bara byta dela av karmen? Om detta inte är ett hemmafixarjobb finns det rimligen snickare som åtar sig sådant idag eller är alla mer inställda på att " installera nytt"?
Vattenbeskadigad fönsterkarm med röta i hörnet som behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med vattenskada och röta i hörnet, utsikt mot en trädgård med träd och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotten corner of a window frame with peeling white paint, indicating water damage in a wet room.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan också säga att förslag på lösningar som förlänger livslängden på fönstret några år också kan vara ok. Förr eller senare behöver jag renovera fasaden och tänker då tilläggsisolera den och byta fönstren till mer energisnåla och detta är ännu ett skäl att jag inte vill byta detta ena fönster just nu.
 

Bästa svaret

Det bör gå att renovera. Iom att det bara ska hänga med några år till så bör en hemmafixarrep kunna duga.

Idealt tar man loss hela fönsterkarmen, men det är ju ett lite större ingrepp. Tror att det går ändå, även om resultatet inte blir ngn lösning a la "originalreservdel".

Tänker att man sågar bort det mösiga på stolpen först. Om det går att spara det yttre partiet som ser ok ut så är det nog inte fel. Förmodligen går stolpen ner i underkarmen, och det ser ut som att även den är dålig runt stolpinfästningen. Det är viktigare att försöka spara den yttre friska delen (förhoppningsvis) så att karmen hänger ihop från hörn till hörn.
Sedan är det "bara" att tälja till passande bitar att lappa i med. Passformen bör vara god så att det går att limma ihop alla träbitar. Kanske behövs träplugg och/eller spik användas någonstans för att få det att sitta ihop ordentligt.
Ett multiverktyg är kanske till hjälp.

Spara de utsågade bitarna så hela som möjligt då de behövs som mallar till nytillverkade passbitar.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det bör gå att renovera. Iom att det bara ska hänga med några år till så bör en hemmafixarrep kunna duga.

Tack för uppmuntrande svar - skall sätta i igång idag.

En fråga - de delar jag sätter dit kommer troligen att behöva lite spackel som sista steg innan målning för att få till exakt övergång till övriga ytor. Kan/behöver/bör man i så fall skydda dem med någon typ av olja etc. eller fäster inte spacklet då?
 
Är lite osäker, men tror att det kan bli problem med olja innan spackel.
Det går naturligtvis bra att olja de delar/ytor som inte ska spacklas eller limmas.
Så, rekommendationen blir att göra reparationen först, inkl spackling, och därefter olja innan målning.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Är lite osäker, men tror att det kan bli problem med olja innan spackel.
Det går naturligtvis bra att olja de delar/ytor som inte ska spacklas eller limmas.
Så, rekommendationen blir att göra reparationen först, inkl spackling, och därefter olja innan målning.
Ja det var vad jag gissade också så kör på det - tack!
 
Det gick riktigt bra - tog bort det ruttna, satte in två träbitar som ersättning samt en del "syntetiskt trä" och spackel, avlägsnade all lös färg, tog bort allt löst fönsterkitt och lade på nytt, oljade och grundade allt som var "trärent" samt täckamålade två gånger.

Nu får vi se hur länge det håller men borde räcka några år i alla fall och det är allt jag behöver tills det är dax att göra en större renovering.

Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Nu får vi se hur länge det håller men borde räcka några år i alla fall och det är allt jag behöver tills det är dax att göra en större renovering.

Tack för tipsen!
Nyfiken! Nu ett par år senare, ser det fortfarande bra ut? :)
 
Ja fortfarande som nytt så kan vänta med fönsterbyte ett tag till :)
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.