Vi bor i ett trähus på 240 kvadrat, tre plan. Nu har vi pellets, men pannan börjar närma sig femtio så vi planerar att byta värmesystem.

Våra alternativ är

1, bergvärme
2. Luft/vattenvärme

Huset är byggt åt ”fel håll” så att vi har mycket trångt där en ev bergvärmepump skulle vara. Att borra innebär stor åverkan i trädgården och även lite i grannarnas då det är mycket otympligt att ta sig dit där hålet ska borras. Dessutom ska området exploateras inom snar framtid med fler hus som sannolikt kommer borra bergvärme. Alla grannar har bergvärme.

Luft/vattenvärme verkar därför mest intressant ned hänsyn till ovanstående. Nu till våra frågor,

1. Är det praktiskt möjligt att värma upp ett så stort hus som vårt med luft/vattenvärme? Kan man koppla pumpen i vår befintliga värmesystem? Hur får man varmvatten då?
2. Hur mkt oväsen för de olika värmepumparna?
3. Kan det bli ”för många” som har bergvärme, vilket gör att det saknar effekt om vi också borrar för bergvärme?
4. Hur reagerar varmvatten med de olika pumparna?
 
För att kunna svara på vad som är mest långsiktigt ekonomiskt behöver vi veta hur många Kwh värme per år huset förbrukar.
Eller åtminstone en uppskattning av hur mycket isolering huset har och uppbyggnaden för att kunna göra en rimlig uppskattning.

Sedan är ju inte ekonomi allt..

En del skriver att bergvärme ger bättre komfort än luft/vattenvärmepump.,,, (oklart för mig vad man menar)
Och så slipper man utomhusdelen med bergvärme.
Huset verkar stort och är det från tidigt 80 eller äldre så hade jag tveklöst valt bergvärme.
Bor ni i Västernorrland? Bergvärme!
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Tveklöst bergvärme
Så stor yta som skall värmas och lite återställning av marken efter borrningen uppväger med råder den verkningsgrad ni tappar i en luft-vatten värmepump och verkligen effektbehovet uppstår.
Skulle tro att det inte är några större problem med bergvärme i Sverige om det inte är väldigt små tomter. Man kan även ”ladda upp” borrhålet med värme från solfångare som matas ned i brinekretsen under sommarhalvåret.
Fungerar naturligtvis också med luft-vatten värmepump och det finns tillräckligt stor VP för detta.
Beträffande ljudet så är det beroende på fabrikat. Sonen köpte en 9kW Thermia Atec, framförallt för att den är mycket tyst, utedelen hörs knappt då den är igång.
Inte billig men bra och ytterst driftsäker med få problem. Installationen Kostade drygt 100.000kr, trotts bra pris från släktingen :)
Finns upp till 18kW
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
För att kunna svara på vad som är mest långsiktigt ekonomiskt behöver vi veta hur många Kwh värme per år huset förbrukar.
Eller åtminstone en uppskattning av hur mycket isolering huset har och uppbyggnaden för att kunna göra en rimlig uppskattning.

Sedan är ju inte ekonomi allt..

En del skriver att bergvärme ger bättre komfort än luft/vattenvärmepump.,,, (oklart för mig vad man menar)
Och så slipper man utomhusdelen med bergvärme.
Huset verkar stort och är det från tidigt 80 eller äldre så hade jag tveklöst valt bergvärme.
Bor ni i Västernorrland? Bergvärme!
Ca 43 000 kw/h per år enligt broschyren vi fick från mäklaren när vi köpte huset.
 
43000 kW/h blir nästan 400 Gigawattimar på ett år.... Låter mycket för att vara ett enda hus. :geek:
 
Enheter är tydligen svårt. Alla som har försökt skriva kWh har skrivit fel.

k står för kilo, K för kelvin två helt olika enheter.
W för watt skrivs med versalt W
Det är inte kilowatt per timme utan kilowattimme.

kWh. Allt annat är fel, många gånger betyder det något annat.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Och som jag brukar nämna, vid bergvärme så kan man fixa så att man kyler kåken varma sommardagar. Kan ju vara en grej att tänka på vid val av värmepump
 
L Lilla Yk skrev:
Ca 43 000 kw/h per år enligt broschyren vi fick från mäklaren när vi köpte huset.
Nu är många näsvisa
Det är kWh. Eller tusen watt timmar med ström som kåken förbrukar.
Därav är säkert omaket att fixa skador efter borrningen av energibrunnen en liten ska at fixa till som ni kommer ha gott av i många år framöver.
Så absolut satsa på bergvärme, lite högre initial kostnad men lär betala sig mångdubbelt och höjer värdet på fastigheten betydligt mer än en LV värmepump.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Enheter är tydligen svårt. Alla som har försökt skriva kWh har skrivit fel.

k står för kilo, K för kelvin två helt olika enheter.
W för watt skrivs med versalt W
Det är inte kilowatt per timme utan kilowattimme.

kWh. Allt annat är fel, många gånger betyder det något annat.
Fast alla fattar vad som menas så det är inget problem. På samma sätt som att alla fattar att du menar parkslide när du skriver parkslid.:geek:
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

H
Be en firma som kan bergvärme komma och titta på erat hus så ni får råd och tips på vart borrhålet ska vara så kan dom bättre förklara på plats vilken "åverkan" på gräsmattan ni kan förvänta er.
Hur många pallar eller ton pellets går det åt för er?
En bergvärmepump är en dyrare investering men ger mycket lägre månadskostnad mot luft / vatten värmepump.
Med en luft / vatten värmepump finns det även risk att ni behöver byta till en större huvudsäkring då dom kräver större säkringen än en bergvärmepump.
Vilken ort finns huset?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Om du oroar dig för att andra kommer köra bergvärme så måste man ansöka till kommune.
Säg att du har 2 grannar brevidvarandra och dina håll blir så djupa och kanske måste gå snett i marken också.
Kan de bli så att grannen bredvid blir neckad för att du redan har borrhål.

Jag har ett hus på ca 190 2 plans från 1910.
Jag valde bergvärmen för att min far har det i 3 hus och funkar klockrent.
Ingen ful (enligt mig) utedel
Man kan kyla på sommarn (fick offert på ca 20-25k kr per "fläkt") så rätt saftigt men ska bara övertala sambon att vi ska ha 2 st på övreplan där vi sover.

Men körde en hel konventering från El element till bergvärme.
Slutade på 210k kr efter rot.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Be en firma som kan bergvärme komma och titta på erat hus så ni får råd och tips på vart borrhålet ska vara så kan dom bättre förklara på plats vilken "åverkan" på gräsmattan ni kan förvänta er.
Hur många pallar eller ton pellets går det åt för er?
En bergvärmepump är en dyrare investering men ger mycket lägre månadskostnad mot luft / vatten värmepump.
Med en luft / vatten värmepump finns det även risk att ni behöver byta till en större huvudsäkring då dom kräver större säkringen än en bergvärmepump.
Vilken ort finns huset?
Vi har redan haft flera firmor här Bergvärme är så klart bästa alternativet, men vi har ett stort problem här. Borrningen kommer ske på ”baksidan” av huset. För att ta sig dit finns det två trånga passager, marken är extremt kuperad med trappor osv då huset är på en upphöjning. Där borrningen ska ske är det småsten/grus på marken. Enda sättet att ta sig dit med riggen är att lyfta skiten med en kran, för att sedan köra ett halvt varv runt huset. Det kommer bli enorm åverkan på trädgården och även delar av grannens trädgård. Sen har jag förstått att det skvätter borrkax direkt efter borrningen.

Det är alltså flera faktorer att ta hänsyn till. För vår del är det ekonomiska inte det viktigaste, utan bekvämligheten. Det ska vara så bekvämt som möjligt och så lite buller som möjligt. Vintrarna här blir sällan jättekalla. Senaste fem åren kan jag minnas att det varit kanske tio dagar totalt där temperaturen nått -20. I övrigt ligger den strax under nollan i snitt.
 
Ändå jag har märkt av de som skvätt är att vi fick lite stänk på fönstret som var närmst ca 5 meter ifrån.

Marken blev såklart dålig men lite ny jord och jämna till den biten så blev det riktigt bra och fick de rätt jämnt med.

Du får försöka att överväga om 10 år hur vill du att de ska se ut?

En fin tomt fast med en utedel sittandes och troligtvis högre kostnad per år
Eller
En fint tomt med troligtvis en lägre kostnad och utan någon utedel.

Tomten går att göra om och rädda. Utedelen den sitter där den sitter (går att "gömma" såklart)

Allt blir en smaksak och vart din budget går =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.