Efter att ha ritat ungefär en "bappiljon" olika kök så kommer det förmodligen att bli som på bildena. Synpunkter/kritik/applådet :-/

 
  • 1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen bredvid spisen är det egentligen ett fönster (glömde att rita in det)
Det är 200*157 och sitter 50cm från golvet så där kommer matplatsen att vara.
annan vy:
 
  • 2_002.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 saker:
Avställningsyta vid kyl/frys är mer eller mindre ett måste för att inte skapa irritation.
Avståndet mellan spis och ugn är i längsta laget. Har själv på det viset och det är lite långt när lasagnen ska in i ugnen.

Annars ser det stort och fint ut. Härligt med ett så stort fönster vid bordet!

Kom på en sak till...
Antar att ni kommer ha porslinet över diskmaskinen?! Smidigt vid urplockning av DM men inte smidigt att gå över hela köket när ni ska duka bordet...

Är tyvärr urdålig på att komma med bra lösningar (vårt kök blev inte heller optimalt...). Men det finns ju många kluriga här på forumet som brukar få till det!
 
Tycker det ser kanon ut! Det där med avställningsyta vid kyl/frys som Maria påtalade tror jag inte kommer att behövas för er. Ni ska väl ha matbordet till vänster om spisen? Då har ni ju en alldeles fenomenal avställningsyta där  ;)
 
¤ maria ¤ skrev:
2 saker:
Avställningsyta vid kyl/frys är mer eller mindre ett måste för att inte skapa irritation.
Avståndet mellan spis och ugn är i längsta laget. Har själv på det viset och det är lite långt när lasagnen ska in i ugnen.
Ja håller med det om avlastning, jag skulle nöja mej med en golvskåp vid kyl/frys och kanske en hylla :-/. Det ger mer "luft" vid dörren ( där kan faktiskt passa med ett skjutdörr ;))
Avstånd från arbetsytan (vid fönster) till ugnen är helt OK, tycker jag ;). Satsa på en heltäckande rostfritt diskbänk ( eller annat värmetålig yta) så kan du ställa alla varma plåtar på  diskbänkdelen närmast ugnen. Det underlättar en säker hantering av varma ugnsrätter ;). På ritningen ser jag en infälld diskbänk som jag personligen bedömmer som en halvbra lösning.
gaia
 
carren skrev:
Det där med avställningsyta vid spisen som Maria påtalade tror jag inte kommer att behövas för er.
Det skrev jag väl inte :-? Avställningsytan gällde vid kylfrys.
 
Tack för alla svar !
Avställningsytor vid kyl/frys blir som bl a carren skriver matbordet.

gaia: anledningen till att det är skåp med full höjd istället för ett bänkskåp är att
detta skåp endast blir 30 djupt (blir en speciallösning) för att bakom skåpet går ett tvättnedkast ner till tvättstugan. (Tänkte även kunna komma åt tvättnedkastet från detta skåp på någe vänster...)
Annars hade det helt klart blivit ett bänkskåp där.
 
Jag tycker att det ser bra ut. Missade först att ni hade fönster vid matplatsen, och då såg det lite kompakt ut, men jag hade fel ;). Avställningen m kyl och frys är svår, man måste alltid "mellanlanda" på nånting. Själv har jag löst det med en liten, smidig serveringsvagn, så kan jag även dra ut allt på en gång till matplatsen i vardagsrummet, även ha allt i beredskap när jag lagar maten, utan att det stjäl bänk/arbetsyta runt spis och ugn. Fö står den i en överbliven vrå under köksön.


TyraMyra
 
Buuzzz skrev:
gaia: anledningen till att det är skåp med full höjd istället för ett bänkskåp är att
detta skåp endast blir 30 djupt (blir en speciallösning) för att bakom skåpet går ett tvättnedkast ner till tvättstugan.
AHA! Det är klart att tvättnedkastet har företräde :).
Lycka till!
 
Det ser bra ut , men om det hade varit mitt kök hade jag planerat lite annorlunda ;)

Personligen vill jag ha "duka bord"-porslin, glas och bestick nära matbordet. Vill även ha en grytlåda bredvid diskmaskinen, för att lassa i tunga tallrikar o dyl, istället för att lyfta upp dem i ett väggskåp.

Dessutom vill jag ha ugnen nära häll och fläkt. Dels för att minimera ev. ugnsos, samt att lätt kunna flytta över saker jag tillagat/stekt direkt in i ugnen.

Är inget stort fan av hörnskåp så om yta finns föredrar jag ett snedställt grytskåp där istället.

Något jag tycker lätt glöms bort är brickskåp för både brickor och FRAMFÖR ALLT skärbrädor.

Här är ett förslag:
 
  • buuzzz_nr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annan vinkel
 
  • buuzzz_nr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt förslag med hörnskåp
 
  • buuzzz_nr3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...och ett med hörnskåp och skafferi
 
  • buuzzz_nr4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På det sista förslaget går det ju även att skippa brickskåpet, flytta diskbänksskåpet ett snäpp åt höger, för att få plats med ett 80cm grytskåp bredvid diskmaskinen.
Den bänkytan funkar även ypperligt att ha kaffebrygg/brödrost på, praktiskt nära bordet!
 
Tack så mycket för alla förslag/synpunkter.

Linska: "familjerådet" (Jag och frun) kommer att titta på ditt förslag ikväll ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.