På gamla NMT450 bandet används nu Ericssons 4G LTE teknik. Tror man har 12 mil räckvidd vid fri sikt. :p
På den frekvensen sälj nu abonnemang på 3-8 Mbit/s.
 
sunnis
Gjort många villainstallationer med riktantenn och 4G. Har man rätt grejjer så fungerar det mycket bra beroende på förutsättning. Kan varmt rekommendera Teltonika 4G routrar. Har installerat ett hundratal i husvagnar, entreprenadmaskiner, lastbilar, fastigheter, husbåtar, diverse skåp och de bara går och går.
 
F
@sunnis Du verkar ha koll. Har stått på stugtaket med min teltonica och pekat de inbyggda antennerna åt olika håll och det blir sådär. Kan jag förvänta mig bättre resultat med en riktig riktantenn?
 
F Freddedan skrev:
@sunnis Du verkar ha koll. Har stått på stugtaket med min teltonica och pekat de inbyggda antennerna åt olika håll och det blir sådär. Kan jag förvänta mig bättre resultat med en riktig riktantenn?
Ja, det blir framförallt en stabilare uppkoppling med 'mindre' svängningar är min erfarenhet.
Ett tips angående riktning är att ladda ner Naturkartan. Där finns masterna utmärkta, dock vet man inte vilken operatör som finns i masten.
 
sunnis
F Freddedan skrev:
@sunnis Du verkar ha koll. Har stått på stugtaket med min teltonica och pekat de inbyggda antennerna åt olika håll och det blir sådär. Kan jag förvänta mig bättre resultat med en riktig riktantenn?
Ja, det är väldigt stor skillnad. Men du behöver inte nödvändigtvis en riktantenn. Viktigt att du väljer en MiMo antenn eller sätter två antenner i MiMo-setup då ska de sitta med olika polarisering så då behöver med ett speciellt rörfäste för dessa. Poynting xpol är bra allround-panel, deras yagiantenn funkar också bra.

Enkast är att ringa operatören och få kompassriktning för vilka master som finns i närheten och vilken frekvens de sänder på. Sen kan man behöva låsa på någon, men det är ganska enkelt att finjustera och nörda sig ner i rssi, rsrq, sinr, rsrp och vad allt innebär.

Vad är det för Teltonika modell du har?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kolla vilka leverantörer som erbjuder obegränsad surf och som har täckning i ditt område
Jag har mobilt bredband med obegränsad surf, både för alla mobilabonnemang som jag har knutit till det och ett extra simkort till routern.
 
F
sunnis sunnis skrev:
Vad är det för Teltonika modell du har?
Teltonica RUT240. Var uppe på skorstenen med routern och pekade mot olika riktningar. Bäst bandbredd får jag när den slår över till 3G med 8-9 Mbit/s på bredbandskollen. På 4G får jag mellan 0,5-2 Mbit/s.

Så en extern antenn kommer vara bättre än antennspröten på routern på samma plats?
 
F
U Uffe A skrev:
Kolla vilka leverantörer som erbjuder obegränsad surf och som har täckning i ditt område
Har betat av alla i princip alla mobilnät för att se vem som har bäst täckning. Telia är just nu bäst men långt ifrån bra.

Närmaste mast står tyvärr bakom ett berg
 
R
A Andy78 skrev:
Vad skapar så mycket?
Inga konstigheter att komma upp i de siffrorna för en normal familj så förstår inte varför man ifrågasätter detta?
 
R RalleB skrev:
Inga konstigheter att komma upp i de siffrorna för en normal familj så förstår inte varför man ifrågasätter detta?
Nu är han kanske själv? och då är det ju inte relevant vad en normal familj kan prestera.

Många kan anpassa sina behov efter förutsättningarna.
 
R
Absolut går det anpassa sig men det är inga stora siffror i dagens samhälle.

Nu under Corona krisen när jag utfört mitt arbete hemifrån istället för på kontoret så kan jag säga att jag garanterat haft mer än dessa siffror själv per månad i enbart arbete.

Nu har inte alla de behoven som jag men som sagt så är 400gb ingenting.
Räcker med att ladda ner ett enda av de senaste spelen på steam så har du redan förbrukat typ 25% av den siffran.
 
Well om man inte har den möjligheten att göra allt som vanligt om man nu har ett högt användande och bosätter sig mitt ute i ingenstans så har man ju inget val mer än att gilla läget.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
sunnis
F Freddedan skrev:
Teltonica RUT240. Var uppe på skorstenen med routern och pekade mot olika riktningar. Bäst bandbredd får jag när den slår över till 3G med 8-9 Mbit/s på bredbandskollen. På 4G får jag mellan 0,5-2 Mbit/s.

Så en extern antenn kommer vara bättre än antennspröten på routern på samma plats?
Jodå, det kommer bli betydligt bättre. Men är det så låg signalstyrka så hade jag gått på dubbla yagi-antenner med mimo fäste. Få till ett nockfäste eller liknade med två eller tre maströr. Men det är inte säkert att man får bättre resultat med högförstärkande antenner istället för en panelantenn med mimo (två kablar) eftersom de är lite bökigare att ställa in och hantera.

Sen kan jag såklart inte lova något men jag gjorde en installation på en skyttebana i en gammal sandgrop där det var ingen 4G täckning överhuvudtaget med mobiltelefonen på de flesta platser, dubbla Yagiantenner på 3st maströr och en Teltonika RUT950 efter en del tweakande gav då ca 20mbit nedströms (nått sånt).
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.