Vi planerar att köpa en materialsats på ett hus, på delad entreprenad och nu har det poppat upp div funderigar när det gäller monteringen av huset. Är det någon som har erfarenhet av att själv registrerat sig som arbetsgivare och "anställt snickaren". Du får ju själv betala egen avgifter då men slipper momsen. Det kan ju bli mycket pengar att tjäna (25%) samt ev vinst som snickaren tar. Vet någon vad en snickare i snitt kostar i timmen, både när det gäller lönekostnad per timme och när du köper entreprenaden.
 
En fullbetald snickare tjänar ca 24000:- / mån , normal tim deb ca 300:- + moms

Merlin //
 
Vi hade liknande funderingar, men kommer troligtvis inte att genomföra det, utan om det blir aktuellt så anlitar vi nog privatpersoner i egenskap av privatperson men betalar ändå arbetsgivaragift och skatt.

Det känns lite "läskigt" att vara arbetsgivare. Numera är det väl arbetsgivaren själv som tar de första två veckorna av sjukdomstiden, man har säkert rätt till lagstadgad pension etc. etc.

Jag är arbetsgivare åt mig själv (har eget AB) så jag är relativt van vid bokföring och att redovisa skatter och moms, men min anställd (dvs jag själv) ställer ju aldrig några krav på förmåner och sånt!

Lycka till och berätta gärna hur du gör!

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1054474816;start=4#4
 
Tack för länken. Det var mycket nyttigt att läsa. Men en sak som jag funderade på när jag läste är att när du som privatperson tar in en snickare har du väl även då skyldighet att betala sjuklön samt div försäkringar till den personen? Alltså oavsett om du har bolag eller hyr in privat?
 
Förresten, vet du om man har möjlighet att teckna Gar-bo försäkring (byggfelsförsäkring samt färdigställande försäkring). Kan vara intressant att veta om snickaren som man använder sig av blir långtidssjuk. Eller fungerar detta bara mot entreprenör som har bolag.
 
Nu minns jag inte exakt hur det var, men jag kan alltså som privatperson anlita en annan privatperson och det blir inte någon anställning utan jag betalar bara skatt och arbetsgivaravgifter på den summa jag har betalat till den jag anlitat. Det är inte att någon anställning på något sätt och då borde man väl också slippa alla förpliktelser en arbetsgivare har. Kolla på skatteverkets (gamla RSV) hemsida, där kan man läsa mer.
 
Nej! Jag menar inte att köpa tjänsten fr enskild firma utan att ta in en snickare privat, och skatta för egen avgifter i min privata deklaration. Detta för att slippa momsen som du får om du köper tjänster fr ett företag (aktiebolag eller enskild firma) samt för att slippa de pålägg som företaget gör. Jag vill varken starta eget för bygget eller köpa entreprenade fr en juridisk person.

Men det skulle ju vara surt om snickaren blev sjukskriven och man får ligga ute med sjuklön när inget händer på bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.