Hej! Vi är på gång att söka bygglov i augusti förmodligen. Vill gärna ha feedback på ritningarna, för att vi känner oss osäkra. De stora fönsterna i vardagsrummet ger utsikt över en sjö. "Andra våningen" blir som ett loft med räcke och möjlighet att titta ner i kök/vardagsrum.

Tack på förhand!
 
Ingången med grovköket och lilla toan är bra planerat tycker jag. ragerar dock på följande då jag traskar in i huset:
Får ni plats med alla vitvaror i köket? Vart skall ni ha micro t.ex?
Svårmöblerat vardagsrummet - t.ex. vart ska ni ha TVn?
Dörren till badrummet skall kanske vara en skjutdörr så man inte springer in i den då man kommer från sovrummet.
Allrummet på ovanvåningen... hur mycket kommer ni nyttja denna yta i framtiden tror ni? Kanske man kan nyttja denna yta bättre.

//Andreas & Anna
 
Tack för att du tycker till!

Köket är inte färdigplanerat, arkitekten har gjort en ungefärlig skiss till oss. Jag hoppas lite på att HTH som vi förmodligen kommer att använda kommer att kunna erbjuda några olika lösningar.

Vardagsrummet är något jag själv också funderat på, svårt att bedöma när man inte ser det i verkligheten. Förmodligen kommer tv:n att hamna vid väggen där soffan står på ritningen. men jag håller med om att det är svårmöblerat. Kanske en halvvägg från som fortsättning på vardagsrummets norra vägg i riktning västerut? Då får man också en naturlig avgränsning mellan vardagsrum och sovrum/badrum.

Allrummet på ovanvåningen kommer förmodligen att bli ett mindre Tv/tvspels rum. Vi har även pratat om träningsrum med utsikt över sjön. Men kom gärna med förslag på bättre lösningar.

Badrumsdörren har jag inte tänkt på innan. En skjutdörr, hur skulle man kunna lösa det i och med vinkeln?
 
Varför inte flytta vardagsrummet till plan 2, och ha allrum med matplats nere vid köket? Det blir då golv i hela plan 2.
Utsikten blir bättre från plan 2, och så slipper ni tröttna på att ljud far mellan våningarna.
Om ni flyttar trappan till höger innanför dörren, kanske där fönstratsitter, blir det öppnare i hallen och i matrummet.
 
För egen del så tycker jag köket är allt för öppet. Att steka pannkakor där gör att man har oset i hela huset genom den öppna planlösning ni har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.